Leasing

Leasing

Cechy branży:

  • Perspektywiczna branża ze względu na kluczową rolę w finansowaniu sektora MŚP w Polsce
  • Potencjalni pracownicy powinni reprezentować takie cechy, jak pasja, zaangażowanie i energia
  • Szansa na dynamiczną karierę w świecie finansów

Rozwój współczesnego leasingu nastąpił w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej po II wojnie światowej. Postęp techniczny, wzrost konkurencji oraz wysokie koszty zakupu środków produkcji spowodowały pojawienie się na rynku firm leasingowych. Leasingowa forma finansowania inwestycji rozwinęła się dość szybko. Szybki postęp techniczny i związana z nim konieczność unowocześniania produkcji oraz wzrost konkurencji i wymagań klientów spowodowały, że już w latach osiemdziesiątych w Ameryce Północnej poprzez leasing finansowano około 30 proc. inwestycji. Natomiast do końca lat 80. leasing niemal nie funkcjonował w polskiej praktyce gospodarczej. Swój dynamiczny rozwój w latach 90. leasing zawdzięcza przemianom systemowym i gospodarczym jakie zachodziły w naszym kraju oraz towarzyszącym im zmianom prawa gospodarczego. Warto jednak zauważyć, że w przypadku leasingu praktyka gospodarcza zdecydowanie wyprzedzała zmiany w prawie. Mimo, że uregulowania dotyczące umowy leasingu zostały wprowadzone do kodeksu cywilnego dopiero w 2000 roku, już przed tą datą umowy leasingu funkcjonowały w obrocie gospodarczym.

W początkowym okresie głównymi przedmiotami umów leasingu były środki transportu oraz maszyny i urządzenia wykorzystywane w działalności gospodarczej. Z czasem zakres środków trwałych finansowanych za pomocą leasingu uległ poszerzeniu, obejmując także sprzęt i licencje komputerowe, nieruchomości oraz wszelkie inne środki trwałe.

Leasing to specyficzny rodzaj umowy cywilnoprawnej, w której strona finansująca, czyli leasingodawca przekazuje stronie drugiej, zwanej leasingobiorcą, prawo do korzystania z rzeczy stanowiących przedmiot finansowania w ustalonym okresie. W ramach umowy firma leasingowa pobiera opłatę zwaną ratą leasingową.

Biorąc pod uwagę obecną przejrzystość i przyjazność procedur leasingowych, ten stosunkowo młody na rynku produkt możemy z pewnością uznać za bardzo przyszłościowy.

– W dniu dzisiejszym można śmiało powiedzieć, że leasing rozwija się bardzo szybko. Według danych pochodzących z firm zrzeszonych w Związku Polskiego Leasingu dynamika wzrostu r/r za pierwsze półrocze 2014 roku wyniosła prawie 27 proc. To bardzo wyraźna pozytywna zmiana w porównaniu do 2013 roku. Leasing jako produkt finansowy jest bardzo dobrze rozpoznawalny przez polskich przedsiębiorców, szczególnie wśród małych i średnich firm, które coraz chętniej korzystają z tej formy pozyskiwania źródeł finansowania na inwestycje w środki trwałe. Obecnie ten segment biznesu stanowi ok. 80 proc. rynku leasingu w Polsce – przyznaje Tomasz Sudaj, Dyrektor Zarządzający ds. Strategii Rynkowej w BZ WBK Leasing.

Leasing można sklasyfikować, oprócz oczywistego podziału, wynikającego z ustawy o podatkach od towarów i usług, na leasing operacyjny lub finansowy, ale także ze względu na rodzaj przedmiotu oddawanego w leasing. Wyróżnia się zatem dwie główne grupy: leasing ruchomości (maszyny, urządzenia, linie produkcyjne, sprzęt medyczny i biurowy itp), oraz leasing nieruchomości (biura, hale produkcyjne lub magazynowe).

Obecnie istotna jest nie tylko atrakcyjna oferta cenowa, ale także bogaty wachlarz produktów dodatkowych oraz jakość obsługi. Ten czynnik w głównej mierze decyduje dzisiaj, czy firma podejmie decyzję o skorzystaniu z oferty finansowania danego leasingodawcy. Przedsiębiorcy poszukują przede wszystkim sprawdzonego partnera, który oferuje stabilne warunki finansowania oraz jest w stanie zapewnić kompleksową obsługę prowadzonej działalności, wykraczającą już ponad leasing danego rodzaju środka trwałego, ale również partnera oferującego kompleksową obsługę finansową jaka płynie ze współpracy firm z ściśle powiązanych z największymi polskimi grupami bankowymi.

– Firmy leasingowe w ramach swojej oferty często proponują produkty dodatkowe dostępne w pakiecie z finansowaniem maszyny czy też firmowego auta. Odgrywają one coraz większą rolę na rynku leasingu i korzysta z nich już większość Klientów z segmentu MŚP, jak równocześnie coraz bardziej atrakcyjna staje się oferta usług dedykowana segmentowi klienta korporacyjnego. Są to głównie rozwiązania dotyczące ubezpieczeń finansowanych przedmiotów, które firmy leasingowe udostępniają w pakietach z leasingiem w korzystnych wariantach finansowych lub z szerokim zakresem ochrony ubezpieczeniowej. Ponadto w ramach naszej grupy kapitałowej, rozpoczęcie współpracy z BZWBK Leasing to również rozpoczęcie współpracy z całą grupą i klienci równie często zaczynają korzystać z całego wachlarza produktów bankowych – wyjaśnia Tomasz Sudaj.

Dynamika rozwoju tego produktu przekłada się zatem na kompleksowość usług. Tak naprawdę leasing łączy się z wieloma korzyściami, których trudno nie docenić.

– Leasing to łatwiejsza dostępność finansowania dla przedsiębiorców, otwartość na oczekiwania klientów, szybki i efektywny proces. Praktycznie każdy klient może skorzystać z tej formy finansowania. Następnym plusem są oczywiste korzyści podatkowe, ponieważ raty leasingowe stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Leasing jest również produktem prostszym z punktu widzenia księgowości, co odgrywa szczególną rolę w przypadku mikro czy małych przedsiębiorstw, gdzie księgowością często zajmuje się sam właściciel. Dla tych ostatnich też kluczowa jest kompleksowość oferty związana nie tylko z samym finansowaniem inwestycji ale uzupełniona to istotne elementy takie jak choćby dostosowane do parametrów finansowych i rodzaju środka trwałego, ubezpieczenie. Zwiększa to komfort naszego klienta i pozwala oszczędzić tak cenny w prowadzeniu działalności gospodarcze czas. – wylicza Tomasz Sudaj.

Atrakcyjność tego produktu, zwłaszcza z sektorze MŚP, bezpośrednio łączy się z szybkim rozwojem całej branży leasingowej, a pracodawcy z pewnością będą poszukiwać nowych specjalistów. Leasing może zaoferować młodym ludziom ciekawą ścieżkę rozwoju zawodowego.

– Początek kariery w firmie leasingowej oznacza wejście w świat finansów i możliwość rozwoju w różnych obszarach, związanych m.in. z obsługą klienta, analizą rynku kredytowego, z rachunkowością i księgowością oraz oczywiście z pozyskaniem nowych i współpracą z naszymi klientami, czyli dostarczeniem optymalnych rozwiązań finansowych przedsiębiorcom – Tomasz Sudaj.  

Ścieżka kariery

W obszarze sprzedaży młodzi ludzie zaczynają karierę od stanowiska doradcy. Do głównych zadań doradcy leasingowego należy m.in. pozyskiwanie nowych oraz utrzymywanie relacji z aktualnymi klientami, doradztwo w doborze najbardziej korzystnej dla klienta oferty, przygotowywanie wniosków leasingowych oraz współpraca z partnerami biznesowymi firmy leasingowej, przede wszystkim pracownikami oddziałów banku oraz dostawcami środków trwałych.

– W przypadku doradztwa leasingowego młody człowiek rozpoczyna swoją karierę w obszarze handlowym, w którym rozwija swoje kompetencje sprzedażowe, negocjacyjne i oczywiście zdolności interpersonalne. Potem jego ścieżka kariery może potoczyć się różnie. Ważnym momentem w karierze jest wybranie odpowiedniej specjalizacji – podkreśla Tomasz Sudaj. – Są doradcy, którzy specjalizują się np. tylko w sektorze rolnym. Niektórzy zaś rozpoczynają swoją pracę od kontaktów z samymi dostawcami środków trwałych bądź z przedsiębiorstwami z sektora MŚP, by w przyszłości rozwijać się i pracować z wielkimi korporacjami. Z jednej strony pozwala to zdobywać doświadczenia sprzedażowe ale też pozyskiwać wiedzę z zakresu finansów i poznawać cechy specyficzne wybranych segmentów klientów, czy sektorów gospodarki. 

Obecnie większość najważniejszych na rynku firm leasingowych należy do dużych grup bankowych. Dlatego rozpoczynając pracę w tej branży, młody pracownik staje się częścią dużych i renomowanych podmiotów lub firm sektora finansowego.

Poszukiwane umiejętności

Jak wynika z badania i raportu BZ WBK Leasing Jakość w leasingu niebagatelną rolę w procesie sprzedaży produktu przez firmy leasingowe odgrywają wiedza oraz zaangażowanie doradcy handlowego. Ponad 90 proc. respondentów naszego badania ocenia ten aspekt dobrze lub wręcz bardzo dobrze. Na podobnie wysokim poziomie oceniona została satysfakcja z ilości i jakości otrzymanych informacji o produkcie firmy leasingowej. Jak wynika z powyższego raportu, satysfakcjonująca obsługa klienta jest istotnym elementem budowania przewagi konkurencyjnej przez firmy świadczące usługi finansowe. Przed doradcami leasingowymi stawia się zatem duże wymagania.

– Dobry doradca leasingowy to przede wszystkim człowiek wyróżniający się entuzjazmem i ciekawością, otwartością zarówno na potrzeby klientów, jak i na wiedzę. Cenimy ludzi dynamicznych, głodnych nowych wyzwań i sukcesów. Dodatkowo zwracamy uwagę na komunikatywność, kluczową w kontakcie z klientem i wiarygodność tak bardzo istotną szczególnie w sektorze usług finansowych. Ukończenie kierunków związanych z finansami i wiedza w tym zakresie jest dodatkowym atutem kandydatów w naszej firmie. Nie jest to jednak warunek konieczny. Wynika, to z kompleksowej polityki szkoleń pozwalających na wzrost kompetencji każdego z doradców i zdobywanie specjalistycznej wiedzy niezbędnej do utrzymania najwyższych standardów współpracy z naszymi klientami i partnerami biznesowymi – podsumowuje Tomasz Sudaj.