Bankowość detaliczna

Bankowość detaliczna

We współpracy z

Bank BPH SA

Dlaczego ta branża?

  • Najdynamiczniej rozwijający się segment bankowości w Polsce i na świecie
  • Szansa na udział w ciekawych projektach i praca nad innowacyjnymi produktami
  • Szerokie spektrum zawodów – od sprzedaży do analizy

Bank w telefonie, ujemne stopy procentowe, bank bez oddziałów, płatności bezgotówkowe bez użycia karty płatniczej – bankowość detaliczna wiąże się z różnymi aspektami, a jej jedyną stałą cechą w XXI wieku jest zmiana. Jak żadna inna branża sektora finansowego bankowość detaliczna jest najbliżej klienta, co stanowi o jej atrakcyjności oraz czyni z niej ciekawy „przepis na karierę zawodową”.

Eksperci przewidują, że w najbliższych latach piętno na bankowości detalicznej odcisną te zjawiska, o których czytamy w codziennej prasie, ale wśród nich warto wymienić bynajmniej nie tylko rewolucję technologiczną.

– W mojej opinii sektor bankowy będzie się koncentrować na jakości obsługi klienta, a także na indywidualnym dopasowywaniu oferty – przyznaje Krzysztof Ratajewski, Dyrektor ds. Zarządzania Sprzedażą w Segmencie Klienta Indywidualnego w Banku BPH.

Słowo „klient” to klucz do zrozumienia bankowości detalicznej, co tylko na pozór może wydawać się oczywiste. Nie tak dawno na rynek weszło pokolenie odbiorców produktów bankowych o całkiem nowych, cyfrowych nawykach, nieobciążonych przywiązaniem do marek, a jednocześnie traktujących urządzenia mobilne jako niezaprzeczalny element swojej codzienności. Technologia jest zdecydowanie sprzymierzeńcem bankowości – te instytucje, które postawią na innowacyjność swoich strategii biznesowych, wysuną się na prowadzenie.

– Rozwój nowych technologii to szansa na bliższe poznanie klienta i jeszcze bardziej efektywne komunikowanie się z nim; to przede wszystkim prostota i wygoda. Dla przykładu, chcąc ułatwić klientom korzystanie ze swoich usług, Bank BPH wprowadził technologię identyfikacji biometrycznej Finger Vein – informuje Krzysztof Ratajewski.

Jednakże zdaniem eksperta fizyczne oddziały banków nadal pozostaną ważnym kanałem w zakresie dystrybucji produktów bankowych.

– Bezpośrednie interakcje z klientami pozostaną niezwykle ważne, a kanały zdalne będą świetnym uzupełnieniem i wsparciem dla tradycyjnych placówek i dla bezpośrednich kontaktów z klientami – zgadza się Krzysztof Ratajewski.

To bardzo ważny trend, który będzie miał wpływ na strukturę banku i na zatrudnienie w tym sektorze. W kontekście dystrybucji produktów wydaje się, że branża będzie dążyć do omnikanałowości. To zupełnie inna kategoria niż wielokanałowość. W drugiej dekadzie XXI wieku banki będą musiały postawić na model biznesowy, w którym zamiast równoległego i niezależnego funkcjonowania kanałów nastąpi ich sprzężenie, tak aby się wzajemnie uzupełniały i przenikały, oraz w ramach którego oferowany produkt będzie przyjazny dla klienta.

– Banki detaliczne będą jeszcze bardziej inwestowały w rozwój produktów – dodaje Krzysztof Ratajewski.

Ścieżka kariery

W bankowości detalicznej wyróżniamy wiele obszarów, w których młody pracownik ma szansę rozpocząć karierę zawodową. Możliwość zdobywania doświadczeń w różnych działach to jeden z największych atutów tego sektora, począwszy od sprzedaży, poprzez windykację, po coraz bardziej istotne oddziały odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem oraz compliance w związku ze skomplikowaną rzeczywistością prawną nadzorowaną przez regulatorów rynku.

Co ważne, w najbliższych latach banki znacząco będą zmieniać podejście do klientów, traktując ich nie tyle jako odbiorców, ale decydentów. Najwyższa jakość obsługi będzie istotnym wyróżnikiem każdej instytucji chcącej zachować konkurencyjność na rynku, a zawód doradcy klienta – wciąż jednym z najważniejszych stanowisk, przed którym stoi wiele perspektyw rozwoju zawodowego.

– Doradcy klienta Bank BPH daje możliwość awansu np. na starszego doradcę. W związku z tym, że nasz bank jest organizacją, która stawia na rozwój wewnętrzny, to awans doradcy na stanowiska specjalistyczne, takie jak doradca klienta zamożnego czy firmowego, jest również możliwy i pożądany – konkluduje Krzysztof Ratajewski.

Warto ponadto podkreślić, że bankowość detaliczna stawia na zawody kojarzone z obszarem IT, a są nimi m.in. analitycy biznesowi i systemowi, specjaliści big data, deweloperzy oraz managerowie projektów informatycznych.

Działy, w których pracują eksperci z obszaru nowych technologii, traktuje się nie tylko jako obszary wsparcia, ale również miejsca tworzenia realnej wartości. Rozwój kompetencji w tym zakresie niesie ze sobą istotne zmiany w modelach biznesowych banków.

Poszukiwane umiejętności

W zależności od departamentu banku, w którym chcemy pracować, oczekiwane przez pracodawców kompetencje są bardzo zróżnicowane. W przypadku doradcy klienta liczy się przede wszystkim znajomość produktów bankowych oraz wysoko rozwinięte kompetencje miękkie.

– Uważam, że dobry doradca klienta to osoba, która równie skutecznie potrafi zadawać trafne pytania, jak i słuchać później odpowiedzi klienta. W moim odczuciu tylko taka postawa może przybliżyć doradcę do jak najlepszego dopasowania produktu do potrzeb klienta – twierdzi Krzysztof Ratajewski.