Dlaczego ta branża?
- Najdynamiczniej rozwijający się segment bankowości w Polsce i na świecie
- Szansa na udział w ciekawych projektach i praca nad innowacyjnymi produktami
- Szerokie spektrum zawodów – od sprzedaży do analizy
Sektor bankowy stoi obecnie przed radykalnymi zmianami zarówno w zakresie oferowanych produktów, jak i kanałów dystrybucji. Transformacja ta ma bezwzględnie związek z rozwojem coraz nowszych technologii informatycznych, które obejmują sieci łączności, zasoby danych, oprogramowanie oraz gromadzenie i przekazywanie informacji. Wraz z rozpowszechnianiem się dostępu do kont bankowych przy pomocy internetu zmienił się przede wszystkim sposób komunikacji pomiędzy klientem a bankiem. Najbardziej do tego nadawał się komputer osobisty, jednakże w ciągu ostatnich kilku lat telefonia komórkowa tak znacząco się rozwinęła, że jej wykorzystanie w tym celu stało się nieomal oczywistością. Bankowość elektroniczna umożliwiła zatem klientom dokonywanie operacji bankowych o dowolnej porze, natomiast bankowość mobilna, którą uważa się za jej pochodną, pozwoliła na dokonywanie ich w dowolnym miejscu. Mobile banking możemy uznać zatem za naturalny kierunek rozwoju całej bankowości.
– Digitalizacja usług finansowych jest kierunkiem oczywistym dla banków. Wynika ona ze zmian społecznych: powszechnej dostępności internetu, wysokiej dynamiki sprzedaży smartfonów czy tabletów i oczywiście szybkiej adaptacji nowych technologii przez konsumentów – przyznaje Katarzyna Prus-Malinowska, Dyrektor Bankowości Elektronicznej w Banku Zachodnim WBK.
Autorzy raportu „Bankowość mobilna dla klientów indywidualnych” szacują, że potencjał wzrostu liczby klientów mobile banking w Polsce wyniesie 5,5 mln użytkowników pod koniec 2016 roku. Jednakże jednym z kluczowych czynników będzie nie tylko postępująca „smartfonizacja” społeczeństwa.
– Konieczna będzie również edukacja klientów, ale biorąc pod uwagę fakt, jak szybko Polacy przyjęli płatności zbliżeniowe kartą, adaptacja mobilnych płatności nie powinna trwać długo – wyjaśnia Katarzyna Prus-Malinowska.
Najbliższy rok będzie z pewnością kontynuacją mobilnego wyścigu pomiędzy instytucjami finansowymi. Dzięki dynamicznemu postępowi w obszarze nowych technologii banki uważnie przyglądają się oczekiwaniom klientów, którzy poszukują intuicyjnych aplikacji, pozwalających wykonać wiele operacji finansowych.
– Bankowość mobilna będzie coraz bardziej dostosowana do kontekstu użycia, w pełni spersonalizowana, dostępna na coraz nowszych urządzeniach z kręgu tzw. internetu rzeczy (jak smartwatche, samochody lub telewizory), wyposażona w czujniki biometryczne i komunikację głosową – dodaje Katarzyna Prus-Malinowska.
Ścieżka kariery
Z perspektywy rozwoju zawodowego bankowość mobilną możemy uznać za bardzo pojemny termin, dlatego można jej przypisać wiele specjalizacji. Mobile banking opiera się na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest oczywiście technologia, drugim natomiast – klient, co oznacza, że w procesie jej tworzenia uczestniczą nie tylko deweloperzy, analitycy oraz testerzy. Spektrum potencjalnych profesji jest o wiele bardziej szerokie.
– W bankowości mobilnej pracują również eksperci zajmujący się sprzedażą mobilną i rozwojem biznesu mobilnego, specjaliści user experience i projektowania interakcji, eksperci z zakresu komunikacji, szkoleń i marketingu oraz analitycy, którzy czuwają nad wskaźnikami sprzedażowymi – wylicza Katarzyna Prus-Malinowska.
Jednym z istotnych aspektów bankowości mobilnej jest również bezpieczeństwo, które zyskuje na znaczeniu w związku z rosnącą liczbą cyberataków. Liczby mówią same za siebie – według Kaspersky Lab liczba ataków mających na celu uzyskanie danych finansowych przy pomocy np. trojanów bankowych wzrosła w 2014 roku 3,25 razy w porównaniu z 2013.
– Nad bezpieczeństwem mobilnej architektury czuwają eksperci IT wyspecjalizowani zarówno w kwestiach infrastruktury, jak i systemów informatycznych. Oprócz tego ważną rolę w tym procesie mają specjaliści ds. wykrywania defraudacji i analitycy biznesowi – dodaje Katarzyna Prus- Malinowska.
W tym zakresie ponownie bardzo ważna jest edukacja użytkownika, który nie zawsze jest świadom zagrożeń.
– To od niego zależy w dużym stopniu bezpieczeństwo jego finansów. Dlatego też ważne zadanie w obszarze bezpieczeństwa mają trenerzy zajmujący się edukacją pracowników i klientów, departament marketingu i departament PR – uważa Katarzyna Prus-Malinowska.
Poszukiwane umiejętności
Ze względu na różnorodność specjalizacji bankowość mobilna stawia na bardzo szeroki przekrój wiedzy eksperckiej. Specjaliści powinni posiadać wiedzę z obszaru technologii mobilnych i zagadnień web design, metod i technik badawczych z zakresu użyteczności, znajomości narzędzi do projektowania interfejsów oraz wysoko rozwiniętych umiejętności interpersonalnych.
– Praca w obszarze bankowości mobilnej wymaga ogromnych zdolności adaptacji do zmieniającego się otoczenia oraz dużej koncentracji na potrzebach klienta i odpowiedzi na nie. To także stały kontakt z najnowszymi technologiami oraz rozwój wiedzy i umiejętności w tym obszarze – podsumowuje Katarzyna Prus-Malinowska.
