Dlaczego ta branża?
- Branża będąca bliżej klienta, wspierająca lokalne społeczności
- Szansa na pracę w jednym z dwóch banków zrzeszających
- Nowe stanowiska związane z procesem informatyzacji
Banki spółdzielcze to najstarsze w Europie instytucje kredytowe, które w Polsce działają nieprzerwanie od ponad 150 lat. Działalność banków spółdzielczych opiera się na bliskich i dobrych relacjach z klientami i społecznością lokalną. Banki spółdzielcze aktywnie uczestniczą w życiu środowisk, w których działają, wspierają ich rozwój oraz podejmowane inicjatywy. Są prospołeczne, silnie zaangażowane w działalność edukacyjną, kulturalną, sponsoringową i charytatywną.
– Banki spółdzielcze wyrastają z lokalnych społeczności, w których powstały, a klienci i przedstawiciele banków znają się nawzajem. Tej wartości nie da się ująć w sztywne procedury – podkreśla Arkadiusz Garbarczyk, Wicedyrektor Departamentu Zarządzania Ryzykiem Kredytowym w Banku BPS.
Obecność banków spółdzielczych w mniejszych miejscowościach to również wygoda dla klienta – nie musi on odwiedzać większej aglomeracji, aby skorzystać z usług bankowych.
– 90 proc. klientów Banku BPS stanowią przedsiębiorcy razem z rolnikami indywidualnymi. Obsługujemy również duże przedsiębiorstwa i wiele firm z sektora MŚP. Na ok. 10 proc. naszego portfela składają się klienci detaliczni i w mniejszym stopniu jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku lokalnych banków spółdzielczych ze względu na ich mniejszą sumę bilansową dominują klienci detaliczni i rolnicy indywidualni – wyjaśnia Arkadiusz Garbarczyk.
W świetle przepisów prawa spółdzielczego każdy bank spółdzielczy jest równocześnie spółdzielnią, czyli dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób o zmiennym składzie osobowym, prowadzącym w interesie swoich członków działalność bankową. W Polsce funkcję zrzeszającą i kontrolną pełnią dwie instytucje na poziomie krajowym – SGB Bank oraz Bank Polskiej Spółdzielczości, który działa od 2002 roku i łączy funkcje banku zrzeszającego oraz komercyjnego. Poprzez sieć liczącą 45 placówek oferuje produkty finansowe dla klientów indywidualnych, korporacyjnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Ponadto zrzeszając 359 banków spółdzielczych Bank BPS tworzy największe zrzeszenie banków spółdzielczych w Polsce. Warto podkreślić, że w związku z nowymi ustawami zmienia się rola banków zrzeszających.
– W 2014 roku weszły w życie dyrektywy unijne, które w istotny sposób zmieniają funkcjonowanie banków spółdzielczych. Nastąpi większa integracja banku zrzeszającego z bankami spółdzielczymi, głównie w kontekście zarządzania płynnością. Bank zrzeszający ma pełnić rolę pośrednika, gdyby bank lokalny miał kłopoty płynnościowe – mówi Arkadiusz Garbarczyk.
Ścieżka kariery
Czynnik ludzki, poszanowanie oczekiwań klienta i bezpośredni kontakt z nim to najważniejsze wyróżniki tej branży. Warto zapamiętać, że tradycja banków spółdzielczych współgra z współczesnym pojęciem bankowości relacyjnej, na którą zaczynają stawiać również duże banki komercyjne, borykające się z kryzysem reputacji po 2008 roku. Karierę w bankowości spółdzielczej można rozpocząć w obszarach biznesowych o pionowej strukturze, jak w przypadku banków komercyjnych. Wyróżniamy zatem obszar zajmujący się zarządzaniem bankiem (audyt, compliance, działy administracyjne), bankowością komercyjną (zarządzania produktami, dział skarbu) bądź finansami i ryzykiem. Bankowość spółdzielcza otwiera się również na nowe rozwiązania technologiczne. Przykładem może być wdrażany właśnie system WorkFlow wewnątrz Banku BPS.
– Największą korzyścią nowego systemu jest zwiększenie kontroli nad przebiegiem procesów kredytowych. Dzięki niemu obserwujemy, co dzieje się w banku od momentu przyjścia klienta, poprzez złożenie wniosku i wydanie decyzji kredytowej, po późniejszy monitoring. Posiadając dane w formie elektronicznej, każdy uprawniony pracownik banku może prześledzić historię kredytową klienta – wyjaśnia Arkadiusz Garbarczyk.
W wyniku pracy projektowej powstają nowe stanowiska, związane z administracją wdrażanego systemu.
– Administracja w kontekście biznesowym polega na definiowaniu wszystkich nowych procesów dotyczących udzielania kredytów. Podam przykład: dział produktów chce wprowadzić nowy kredyt na rynek. Aby wprowadzić produkt do systemu, administrator biznesowy musi zaprojektować cały proces. Do zadań działu produktów należy wtedy rozpisanie etapów tego procesu, charakterystyka jego uczestników oraz wskazanie zależności pomiędzy poszczególnymi etapami. Natomiast administrator biznesowy będzie odpowiedzialny za zaimplementowanie tego procesu do systemu. Moim zdaniem to jedna z trudniejszych ról, z którą wiąże się duża odpowiedzialność – dodaje Arkadiusz Garbarczyk.
Poszukiwane umiejętności
Ze względu na nowe wyzwania, przed którymi stoi bankowość spółdzielcza, dostosowując swoją strukturę do zmian technologicznych, banki zrzeszające poszukują młodych i ambitnych osób, chcących zaangażować się w projekty na przecięciu biznesu oraz IT.
– Na etapie projektowania potrzebujemy ludzi z pomysłami i wizją biznesową oraz posiadających doświadczenie w tego rodzaju projektach, najlepiej w innych instytucjach finansowych. Bardzo ważni są również specjaliści posiadający kompetencje techniczne, którzy współpracują z zewnętrznym dostawcą oprogramowania – podsumowuje Arkadiusz Garbarczyk.

