Dlaczego ta branża?
- Coraz więcej ofert pracy dla specjalistów w związku z dobrą kondycją rynku consumer finance
- Możliwość rozwoju zawodowego nie tylko dla doradców klienta
- Szansa na tworzenie ciekawych produktów finansowych
Kryzys finansowy znacząco uderzył w rynek consumer finance. Na stagnację w tej branży miało wpływ kilka czynników. Z jednej strony zaczęło wzrastać bezrobocie, z drugiej – banki przyjęły bardziej konserwatywną politykę, ograniczając podaż kredytów i koncentrując się na problemach wewnętrznych, w tym m.in. na rentowności własnej marki. Obecna sytuacja przedstawia się jednakże całkowicie inaczej, a consumer finance zalicza się do najdynamiczniej rozwijających się branż.
– Rynek tego rodzaju usług w Polsce odrodził się po niełatwym okresie wywołanym kryzysem w 2008 roku. Dziś klienci coraz chętniej i z większym przekonaniem sięgają po rozwiązania, które oferuje im nasza branża – przyznaje Piotr Witkowski, Zarządzający Współpracą z Kluczowymi Klientami w Sygma Banku. – Consumer finance łączy ze sobą dwa światy: klienta oraz produktów, dlatego kondycja naszej branży zależy również od całego rynku retail, czyli branży sprzedawców, dystrybutorów i producentów.
W ciągu kilku ostatnich lat rynek consumer finance ewoluował. Zdaniem ekspertów związanych z tą branżą poprawiła się przede wszystkim jakość portfela kredytowego oraz wzrosła średnia kwota udzielonego kredytu. Według Biura Informacji Kredytowej (BIK), które gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów, poprzedni rok można uznać za rekordowy – wartość kredytów konsumpcyjnych, które zaciągnęli Polacy, wyceniono na kwotę 77,8 mld zł. Tak dobra kondycja branży consumer finance z pewnością przełoży się na wzrost zatrudnienia w tym obszarze, co potwierdzają również inne badania.
Oferta produktowa rynku consumer finance w Polsce, którą tworzą przede wszystkim banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz firmy pożyczkowe, opiera się głównie na kredytach konsumenckich (czyli kredytach udzielanych osobom fizycznym na cele prywatne), kartach kredytowych i kredytach mieszkaniowych. Sukces organizacji działających w tym obszarze zależy obecnie od dobrego zarządzania tradycyjnymi czynnikami procesów sprzedażowych, takimi jak organizacja i jakość sprzedaży w placówkach oraz kontakt osobisty z kredytobiorcą, zarządzanie ryzykiem czy odpowiednia polityka cenowa. Warto podkreślić, że jak żadna inna branża sektora finansowego, consumer finance odpowiada na wiele naszych potrzeb
– Praktycznie każdego dnia korzystamy z usług tej branży, w szczególności z takich produktów, jak karta kredytowa czy pożyczka gotówkowa. Consumer finance poprawia naszą sytuację materialną. Zyskujemy dostęp do wielu dóbr, na które bez tego rodzaju usług musielibyśmy w dłuższej perspektywie oszczędzać. Reasumując, consumer finance to finansowa odpowiedź na potrzeby naszego życia codziennego – wyjaśnia Piotr Witkowski.
Budowanie relacji z klientem to jednak tylko jedno z wyzwań. Liderzy consumer finance będą zmuszeni dogonić globalne trendy, które kształtują sektor finansowy od dłuższego czasu. Są nimi m.in. sieci społecznościowe, zjawisko tzw. ekonomii współdzielenia (ang. sharing economy) czy big data.
Ścieżka kariery
Sednem usług consumer finance jest profesjonalny i oparty na zaufaniu kontakt z klientem, dlatego jednym z najpopularniejszych stanowisk w tej branży jest specjalista ds. obsługi klienta.
– Pracownik consumer finance w obszarze obsługi klienta to nie sprzedawca, a doradca, świadomy mechanizmów rynkowych – mówi Piotr Witkowski. – Tylko w ten sposób można stworzyć solidne i oparte na zaufaniu relacje z klientem. Jedną z wartości, na którą stawia nasza branża, jest lojalność i wsparcie w rozwoju całego społeczeństwa, aby w przyszłości dostarczać mu coraz bardziej wyrafinowanych produktów, spełniających jego oczekiwania.
W tej branży odnajdą się również inni eksperci, którzy nie posiadają wysoko rozwiniętych umiejętności sprzedażowych.
– Ciągle rozwijająca się branża consumer finance poszukuje specjalistów z wielu dziedzin. Prawników potrzebujemy przy konstruowaniu przejrzystych umów, programistów przy rozwoju systemów pomagających nam w udzielaniu decyzji kredytowych, a analityków w trakcie procesu analizy określonej populacji klientów, ich oczekiwań i poziomu zadowolenia – przyznaje Piotr Witkowski.
Poszukiwane umiejętności
W związku z dynamicznymi zmianami technologicznymi również ta branża stawia na innowacyjność. Już teraz modele scoringowe przy wsparciu odpowiednich narzędzi IT powalają na wydanie decyzji kredytowej praktycznie w kilka sekund. Ogromne znaczenie w obszarze consumer finance ma również umiejętność analizy i przewidywania potrzeb klienta – dzięki temu powstają produkty finansowe, z których odbiorcy mogą korzystać z dużą satysfakcją.
– Za projektowanie produktów finansowych odpowiada Product Manager, który obserwuje rynek oraz weryfikuje potrzeby klientów, m.in. analizując ich zachowania w trakcie korzystania z usług finansowych. Jeżeli rynek zaczyna generować nową potrzebę, staramy się jak najszybciej modyfikować produkty consumer finance, tak aby spełniły oczekiwania odbiorców naszych usług – podsumowuje Piotr Witkowski.

