Dlaczego ta branża?
- Jedna z najbardziej perspektywicznych branż w związku z rosnącą liczbą zmian w XXI wieku
- Ciekawe i nieszablonowe zadania dla młodych i kreatywnych osób
- Możliwość zarządzania portfelem projektów w przyszłości
Następujące po sobie zmiany możemy potraktować jako proces, którego doświadcza każda organizacja i który jest ściśle powiązany z jej otoczeniem w wymiarze psychologicznym, społecznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym i technologicznym. Zmiana posiada kilka wymiarów – indywidualny, grupowy lub organizacyjny. Jej skutki mogą mieć wpływ na funkcjonowanie całej organizacji lub wyłącznie wybranych jej obszarów. Najczęściej zakres zmian dotyczy następujących obszarów w organizacji: procesów biznesowych oraz struktury, technologii i jej wpływu na organizację pracy, tworzenia usług oraz produktów, strategii oraz kultury i ludzi. Wiek XXI z pewnością moglibyśmy nazwać wiekiem transformacji. Tak naprawdę obecnie jesteśmy pewni tylko jednego – procesu następujących po sobie zmian.
– Stale rosnący poziom konkurencji w większości branż, globalizacja, ograniczenie barier komunikacyjnych dzięki technologii, a w ostatnich latach także coraz większe wahania najważniejszych wskaźników ekonomicznych – wszystko to zmusza organizacje do przeprowadzania coraz częstszych i coraz trudniejszych do skoordynowania zmian – przyznaje Izabela Kramarz, Head of Portfolio Management and Program Services, Poland, Vice President w Credit Suisse Poland.
Nowa, dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość dotyka każdego pracownika.
– Pracownicy na wszystkich szczeblach organizacji codziennie mierzą się ze zmianami wynikającymi z procesów reorganizacji firmy, reakcji na działania konkurencji, wprowadzania nowych produktów i zdobywania nowych rynków oraz błyskawicznej adaptacji do zmian zachodzących w gospodarce – dodaje Izabela Kramarz.
Mimo że każda zmiana wywołuje lęk w związku z utratą stabilności, jej efekty to zawsze szansa do rozwoju całej organizacji. Pozytywna transformacja może dotyczyć takich aspektów, jak optymalizacja procesów biznesowych, poszerzenie wachlarza usług i produktów dla klientów, zdobycie nowych klientów, a nawet rynków, wzmocnienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku lub redukcja niepotrzebnych kosztów.
Zarządzanie zmianą w jej twardym i miękkim wymiarze staje się wyzwaniem dla każdej innowacyjnej organizacji. John P. Kotter, traktowany przez praktyków jako autorytet w obszarze change management, wyróżnia osiem etapów transformacji firmy, a są nimi:
Uświadomienie pracownikom konieczności i pilności dokonania zmian – ten etap obejmuje ocenę realiów rynkowych i konkurencyjnych oraz analizę potencjalnych sytuacji kryzysowych.
Utworzenie silnej koalicji liderów – do najważniejszych zadań organizacji należy utworzenie zespołu managerów – liderów i adwokatów procesu transformacji.
Wykreowanie wizji – dotyczy opracowania strategii, która sama w sobie będzie motywowała wszystkich zaangażowanych w proces zmiany.
Zaprezentowanie wizji udziałowcom, klientom i pracownikom – przekazanie informacji wszystkim interesariuszom wiąże się w tym przypadku z próbą nauczenia ich nowych zachowań w kontekście zmiany.
Zapewnienie innym możliwości działania w zgodzie z wizją – dzięki temu każdy uczestnik zmiany będzie bardziej skory do podejmowania ryzyka oraz będzie miał bezpośredni wpływ na zmianę systemów oraz struktur.
Planowanie i osiąganie szybkich sukcesów – etap wdrożenia działań związanych z change management pozwala wprowadzić wszystkie usprawnienia zgodnie z obraną wcześniej strategią i wizją liderów zmiany.
Konsolidacja usprawnień i wprowadzenie kolejnych zmian – uzyskanie większej wiarygodności po wprowadzeniu z sukcesem pierwszych zmian pozwala na stworzenie struktury złożonej ze specjalistów zdolnych do wprowadzania kolejnych.
Utrwalenie nowego podejścia – dotyczy przede wszystkim zdefiniowania powiązań pomiędzy zachowaniami a poprawą wyników firmy oraz stworzenia kadry managerskiej realizującej założenia organizacji, która doświadczyła procesu zmiany.
Obecnie proces zarządzania zmianą, który przeprowadza się zazwyczaj w formie projektu, na stałe wpisał się w krajobraz prężnie rozwijających się organizacji.
– W wielu organizacjach działy zajmujące się zarządzaniem zmianami i projektami są usytuowane wysoko w hierarchii korporacyjnej, co umożliwia im właściwą koordynację wprowadzanych zmian na poziomie portfela projektów oraz odpowiednią ich kontrolę. Jednostki zarządzające zmianami zatrudniają wysokiej klasy specjalistów z zakresu zarządzania projektami, programami, analizy biznesowej oraz optymalizacji procesów. Popyt na usługi ekspertów z tych dziedzin jest zawsze bardzo duży. Rosnąca liczba zmian intensyfikuje zapotrzebowanie na ich koordynację, kontrolę oraz profesjonalne dostarczenie. W tym znaczeniu jednostki zajmujące się zarządzaniem zmianą w organizacji będą w dalszym ciągu zyskiwały na znaczeniu – podkreśla Izabela Kramarz.
Ścieżka kariery
Jak już wspomniano, proces change management jest ściśle powiązany z metodykami wypracowanymi w obszarze zarządzania projektami. W ramach organizacji powstają specjalne komórki dedykowane zmianom, tzw. change management offices (CMO).
– W obszarze zarządzania zmianami i projektami pracują kierownicy programów (programy to zmiany obejmujące kilka/kilkanaście projektów), kierownicy projektów, specjaliści i konsultanci w zakresie zarządzania projektami oraz biurem projektu, specjaliści z dziedziny analizy biznesowej oraz zarządzania procesami, architekci biznesowi. Istnieje również cała gama podobnych ról w obszarze technologii IT. Większość z nich występuje zarówno na poziomie junior, jak i senior – wyjaśnia Izabela Kramarz.
Ta branża jest również otwarta na kandydatów posiadających doświadczenie w odmiennych dziedzinach. W obszarze change management odnajdzie się zarówno analityk biznesowy, zajmujący się głównie analizą danych, jak i manager projektu, który powinien posiadać wysoko rozwinięte kompetencje miękkie. Jedna z najbardziej „klasycznych” ścieżek kariery zaczyna się od stanowisk specjalistycznych PMO (project management office). Tacy eksperci mają w przyszłości szansę na awans, przechodząc do roli kierownika projektu, kierownika programu, a na koniec specjalisty w zakresie zarządzania portfelem projektów (portfolio management).
Poszukiwane umiejętności
Wysoko wyspecjalizowane procesy z obszaru zarządzania zmianą to najlepszy dowód, jak szybko Polska staje się ważnym partnerem biznesowym dla międzynarodowych organizacji, które tworzą w kraju nad Wisłą sektor nowoczesnych usług biznesowych. Ten sukces zawdzięczamy kompetencjom studentów i absolwentów polskich uczelni wyższych.
– Zarządzanie zmianami i projektami to bardzo szeroka dziedzina, w której sprawdzają się zarówno umiejętności twarde (analityka biznesowa, wiedza z zakresu metodyk zarządzania projektami), jak i miękkie (zarządzanie interesariuszami, komunikacja, umiejętności liderskie). Istotna jest również oczywiście otwartość na zmiany. Języki obce są niezbędne. W przypadku Credit Suisse podstawowy wymóg to język angielski, ale przydaje się również język niemiecki – podsumowuje Izabela Kramarz.

