Wybierz karierę w tej branży, jeżeli...
- Planujesz pracować w miejscu, które wymaga dbałości o detale i chcesz rozwijać umiejętności analityczne
- Interesujesz się rynkami finansowymi i chcesz rozwinąć swoją wiedzę w zakresie produktów finansowych
- Lubisz pracę w dynamicznym środowisku i chcesz budować relacje z kolegami z innych krajów
Kultura ciągłego doskonalenia procesów, dojrzałość operacyjna, zespoły złożone z ekspertów oraz rozwiązania spełniające oczekiwania klientów – te czynniki mają ogromny wpływ na rozwój centrów kompetencyjnych, nazywanych również centrami doskonałości (ang. centres of excellence; w skrócie: CoEs).
– Centra doskonałości i kompetencyjne stanowią część dynamicznie rozwijającego się w naszym kraju sektora nowoczesnych usług biznesowych, który zatrudnia obecnie 150 tys. osób, a jego wzrost w skali roku można oszacować na poziomie 20 proc. Ten spory sukces zawdzięczamy pozytywnym doświadczeniom wielu organizacji, które cenią przyjazne środowisko makroekonomiczne i płynące z tego korzyści. Za ich przykładem coraz więcej instytucji decyduje się inwestować właśnie w Polsce, która dzięki świetnemu systemowi edukacyjnemu posiada pulę utalentowanych specjalistów i jest w stanie dostarczyć tym inwestorom wysoko wyspecjalizowane usługi – wyjaśnia Dariusz Błaszczyk, Head of Warsaw Middle Office w Royal Bank of Scotland.
W wyniku napływających do naszego kraju inwestycji powstają w Polsce nowoczesne ośrodki zarządzania zaawansowanymi procesami, w których pracują analitycy, konsultanci oraz eksperci. Tego rodzaju komórki znajdziemy praktycznie we wszystkich sektorach gospodarki. Ponieważ zarządzanie wiedzą i wypracowywanie najlepszych praktyk biznesowych stanowi o przewadze konkurencyjnej, również branża finansowa, w tym przede wszystkim bankowość, decyduje się inwestować w centra doskonałości zlokalizowane w pobliżu największych ośrodków akademickich. W odróżnieniu od centrów BPO bądź SSC centra doskonałości są w większym stopniu uzależnione od dostępności nie tylko absolwentów znających języki obce, ale również od doświadczonych specjalistów. Dlatego w tych jednostkach realizują swoje plany zawodowe również profesjonaliści oraz kadra managerska. W przypadku bankowości centra doskonałości dostarczają najlepszych rozwiązań biznesowych w wielu dziedzinach, w tym m.in. operacji bankowych, finansów, wsparcia procesów biznesowych, technologii i bezpieczeństwa informacji.
– Pracują u nas eksperci zajmujący się również business intelligence, kontrolą produktów z zakresu bankowości inwestycyjnej (ang. product control), zarządzaniem ryzykiem, raportowaniem statutowym, bezpieczeństwem informacji, anti-money laundering (w skrócie: AML; procesami powiązanymi z przeciwdziałaniem procederom prania brudnych pieniędzy – przyp. red.) oraz compliance – wyjaśnia Dariusz Błaszczyk.
Jednakże, aby dobrze zrozumieć funkcjonowanie CoEs w tej branży, należy zwrócić uwagę na trzy istotne obszary w strukturze organizacyjnej banków: front, middle oraz back office. Front office to obszar, gdzie ma miejsce bezpośrednia styczność z klientem – te funkcje jako kluczowe dla biznesu bankowego, zwłaszcza w bankowości inwestycyjnej lub korporacyjnej, nie są przenoszone do CoEs.
– Termin middle office nie posiada polskiego odpowiednika. Ogólnie rzecz biorąc, tego rodzaju jednostka wspiera tzw. front office, którego działalność zależy od profilu biznesowego instytucji finansowej – wyjaśnia Dariusz Błaszczyk. – W naszym przypadku front officem będą zespoły traderów zlokalizowane w Londynie, Nowym Jorku oraz Singapurze. Natomiast biuro w Polsce pełni rolę łącznika pomiędzy funkcjami tradingowymi a całym zapleczem, czyli obszarem nazywanym back office, obejmującym product control, rozliczenia, kwestie finansowe oraz różnego rodzaju zespoły rekoncyliacyjne, które sprawdzają jakość danych pomiędzy systemami tradingowymi a księgowymi. Z jednej strony wspieramy traderów i monitorujemy, jak przebiegają transakcje w ramach banku, z drugiej – kontrolujemy front office i minimalizujemy ryzyko wynikające z operacji tradingowych.
Ścieżka kariery
Centra kompetencyjne przyciągają coraz większą liczbę talentów, oferując im atrakcyjną ścieżkę rozwoju oraz ciekawy zakres obowiązków. Dla osób, które poszukują pierwszych doświadczeń zawodowych, banki mają do zaoferowania wiele stanowisk – od funkcji powiązanych z nowymi technologiami, poprzez finanse, zarządzanie ryzykiem, po wsparcie prawne. W przypadku zespołów skupionych wokół middle office absolwenci rozpoczynają pracę na stanowiskach juniorskich.
– Poszukujemy osób na stanowiska juniorskie, takie jak Junior Transaction Controller bądź Junior Product Controller. Naszą grupą docelową są przede wszystkim absolwenci uczelni ekonomicznych, posiadający podstawową wiedzę z zakresu księgowości i instrumentów finansowych, którzy zdobyli również pierwsze doświadczenia jako praktykanci w finansach lub audycie. W trakcie swojej kariery nasi pracownicy zdobywają specjalistyczną wiedzę finansową i operacyjną z zakresu instrumentów pochodnych. Wspieramy ich rozwój, współfinansując certyfikacje zawodowe, które są istotne w wykonywaniu codziennych obowiązków na stanowiskach specjalistycznych.
Poszukiwane umiejętności
Ponieważ na centra CoE decydują się duże banki, prowadzące swoją działalność na całym świecie, pracownicy otrzymują możliwość zdobycia doświadczenia w międzynarodowym środowisku, dlatego otwartość na odrębny kulturowo punkt widzenia jest bardzo ceniona wśród pracodawców.
– Pod kątem osobowościowym liczy się dla nas otwartość na zmiany i elastyczność. Banki wciąż odczuwają skutki światowego kryzysu z 2008 r., a sytuację ekonomiczno-polityczną wciąż uznaje się za nieprzewidywalną. Restrukturyzacje i dostosowywanie się do regulacji to zatem codzienność banków. W tym kontekście osoby, które szybko się uczą i łatwo adaptują w dynamicznym środowisku, są dla nas kluczowe – twierdzi Dariusz Błaszczyk.
Warto na końcu podkreślić, że poza kompetencjami miękkimi centra doskonałości poszukują osób o profilu analitycznym oraz posiadających wiedzę z zakresu produktów finansowych.

