Znajdź ścieżkę dla siebie w świecie finansów z Citi Handlowy i Citi Service Center Poland.
Jesteśmy dziś świadkami ewolucji w bankowości, która dogłębnie zmienia cały sektor. Zjawiska takie jak automatyzacja, robotyzacja oraz digitalizacja wpływają na oczekiwania klientów, organizację banku, a co za tym idzie potrzebne w nim kompetencje i poszukiwane talenty.
– Rozwój robotyki w segmencie bankowym w kolejnych latach będzie zmierzał przede wszystkim w kierunku analizy zachowań i potrzeb konsumenta, na których podstawie bank w odpowiednim czasie zaproponuje wybrany produkt. Automatyka i robotyka przyniosą dalszą redukcję kosztów i przełożą się na zminimalizowanie ryzyka błędu – mówi Katarzyna Majewska, Członek Zarządu banku Citi Handlowy.
Konsekwencje tych zjawisk są bardzo szerokie i obejmują wiele aspektów, zarówno w obszarze front office, jak i back office. Po pierwsze następuje ewolucja formuły kontaktu z klientem, model samoobsługowy zaczyna dominować w obszarze internetowym oraz mobilnym, co pociąga za sobą zmniejszanie liczby placówek oraz zmianę ich charakteru. To właśnie Citi Handlowy, wyprzedzając sektor, jako pierwszy bank w kraju w 2012 roku rozpoczął redukcję klasycznych oddziałów i zaczął wprowadzać nowy format placówki bankowej: Smart.
Po drugie, jak wskazuje ekspertka, procesy backoffice’owe są poddawane pełnej automatyzacji, a robotyzacja usprawnia kontakt między systemami bankowymi. Efektem jest przyspieszenie procesów, eliminacja błędów i większe bezpieczeństwo transakcji. Do różnych obszarów bankowości, na przykład AML (ang. Anti-Money Laundering, przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy) w Citi, wkracza sztuczna inteligencja.
Wszystko to ma daleko idące skutki dla kariery w bankowości. Przejście w stronę online i rozwoju technologii ma ogromne znaczenie dla zmian wewnątrz organizacji i poszukiwanych kompetencji. Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie IT, a także nadzoru i ryzyka. Zmieniają się struktury zespołów oraz profile stanowisk. Nowe technologie, rozwój aplikacji, zmiany w modelu dotarcia do klienta oraz digitalizacja oznaczają, że niezależnie od obszaru, pracownicy banku są zaangażowani w rozwój produktów i organizacji. W obszarze back office i bankowych centrów doskonałości duże zmiany przynosi robotyka i rosnąca złożoność procesów. Dla międzynarodowych organizacji, jaką jest Citi, praca z jednostkami na całym świecie jest codziennością.
Ścieżka kariery
Bankowość kojarzy się głównie z obsługą klienta, szczególnie w ramach bankowości detalicznej w tradycyjnym wydaniu. Tymczasem już dziś stanowiska i możliwości rozwoju kariery są inne niż jeszcze przed kilkoma laty, ponieważ doradcy mają do dyspozycji nowe, nowoczesne narzędzia, zupełnie inaczej wyglądają i funkcjonują oddziały bankowości detalicznej. Podobnie jest z obszarem operacji bankowych, gdzie stanowiska i wykonywane obowiązki będą coraz bardziej złożone, co niesie ze sobą zwiększoną różnorodność oferowanych ról.
Aby banki mogły funkcjonować, zdobywać przewagę konkurencyjną, a także sprostać wszystkim wymogom nałożonym przez regulatorów, muszą rozbudowywać swoją strukturę. Dzięki temu w dzisiejszej bankowości, zarówno w obszarze komercyjnym, który reprezentuje Citi Handlowy, jak i bankowych centrach usług, takich jak Citi Service Center Poland, możliwości kariery są bardzo szerokie i zależą od zainteresowań, wykształcenia czy umiejętności analitycznych kandydata.
W banku są to między innymi: bankowość detaliczna (nie tylko sprzedaż, ale także praca przy rozwoju produktu, w marketingu lub innych obszarach w back office), bankowość korporacyjna (od pracy w obszarze klientów strategicznych, globalnych, aż po wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw), czy też TTS (ang. Treasury and Trade Solutions), bez którego praca w banku nie byłaby możliwa. Osoby zainteresowane zajęciami analitycznymi mogą znaleźć zatrudnienie w obszarze ryzyka lub w ramach operacji i technologii, która zajmuje kluczowe miejsce w rozwoju banku (R&D, ang. Research & Development).
Z kolei w CSC Poland znajdziemy stanowiska związane z operacjami bankowymi, które wspierają rozwój całej grupy Citi na świecie. Są to między innymi działy AML (ang. Anti-Money Laundering, Dział Przeciwdziałania Praniu Brudnych Pieniędzy), product control, operacji TTS czy zarządzania ryzykiem. Perspektywa wprowadzenia w coraz większym stopniu robotyki oznacza rosnącą liczbę specjalistycznych ról, zarówno w zespołach operacyjnych, jak i wspierających (project management, optymalizacja). Citi Service Center Poland posiada również liczne zespoły IT, które wspierają rozwój infrastruktury teleinformatycznej Citi na całym świecie.
Kariera może rozpocząć się od praktyk lub programów rozwojowych, które pozwalają poznać szerokie obszary bankowości, ponieważ są rotacyjne. Praktyki letnie dają młodym ludziom szansę przekonać się, jak wygląda praca w bankowości. Programy rozwojowe w Banku Handlowym obejmują działy Bankowości Detalicznej, Korporacyjnej, TTS, Ryzyka oraz Operacji i Technologii, zaś w Citi Service Center Poland można rozwijać się w obszarze Markets & Security Services i IT.
Poszukiwane umiejętności
Wbrew pozorom, wykształcenie ekonomiczne nie jest warunkiem koniecznym w każdym z obszarów nowoczesnej bankowości. Tym, czego poszukuje się u kandydatów w ramach praktyk lub programów rozwojowych, są:
- bardzo dobra znajomość języka angielskiego
- umiejętności komunikacyjne i pracy w grupie
- obycie z techniką (ang. tech-savvy)
- proaktywna postawa i globalna perspektywa.
Chęć nauki jest przy tym ważniejsza niż wiedza teoretyczna. Natomiast na stanowiskach specjalistycznych w niektórych obszarach finansowych potrzebna jest podstawowa wiedza z zakresu finansów.

