Cechy branży:
- Coraz bardziej istotna interdyscyplinarność w zawodzie księgowego
- Dynamiczny rozwój wysoko wyspecjalizowanych procesów związanych z księgowością
- Analityczny umysł i staranność cenione przez międzynarodowych pracodawców
Dobra passa sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce nie dobiega końca. Ten najdynamiczniej rozwijający się sektor gospodarki w naszym kraju dzięki inwestycjom 470 centrów z zagranicznym kapitałem codziennie zatrudnia i szkoli wielu nowych pracowników. Jak pokazuje opublikowany w 2014 roku raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), w ciągu niespełna dwóch i pół roku ta branża urosła o 50 proc. Rozwój sektora BPO/SSC (skrót dotyczy obszarów związanych z business process outsourcing oraz shared service centres) posiada jeszcze jeden, bardzo ważny wymiar. Polska staje się jedną z najważniejszych lokalizacji biznesowych na świecie, co z roku na rok podnosi jej rangę w oczach inwestorów.
Różnorodność to najwłaściwsze słowo opisujące sektor BPO/SSC. Szeroki wachlarz usług, złożoność procesów oraz wielość języków, którymi posługują się pracownicy, czyni tę branżę bardzo atrakcyjną zarówno w oczach studentów, absolwentów, jak i profesjonalistów.
Patrząc na strukturę zatrudnienia w centrach usług, najpopularniejszymi formami działalności są właśnie procesy finansowo-księgowe. Nowy model biznesowy, który opiera się na przekazaniu tych procesów wysoko wyspecjalizowanej kadrze, na trwałe zmienił oblicze księgowości, czyniąc tę branżę interdyscyplinarną dziedziną.
– Współczesny księgowy powinien znać się na szeroko pojętych finansach, podatkach, a nawet prawie. Nieobce powinny być mu również nowoczesne technologie. Wymaga się od niego również pracy w zespołach projektowych, które tworzą specjaliści z wielu dziedzin – przyznaje Mariusz Szcząchor, Dyrektor Działu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w ArcelorMittal SSC Europe.
Ścieżka kariery
Podstawowym stanowiskiem w centrach usług księgowych, od którego zaczyna się karierę, jest młodszy księgowy (Junior Accountant). Aby rozpocząć pracę na tym stanowisku, nie trzeba posiadać doświadczenia w księgowości, ważna jest natomiast znajomość języków obcych – mowa w końcu o pracy w oparciu o globalne procesy.
Księgowi poszukiwani są do pracy w następujących specjalizacjach: general ledger (GL) – w obszarze księgi głównej; accounts payable (AP) – w obszarze zobowiązań i kosztów; accounts receivable (AR) – w obszarze należności i sprzedaży. Obecnie na procesy zachodzące w centrach BPO patrzy się holistycznie i przyjmuje inną metodologię: record-to-report (R2R – dotyczy raportowania danych finansowych, zamykania miesiąca, konsolidowania danych), procure-to-pay (P2P – począwszy od zakupów po zaksięgowanie i zapłacenie zobowiązań oraz rozliczenie podatku VAT z urzędem skarbowym) oraz order-to-cash (O2C – od zamówienia po ewidencjonowanie sprzedaży i monitorowanie oraz aktywne windykowanie należności od odbiorców).
– Poza wspomnianymi powyżej specjalizacjami powstają wciąż nowe profesje w takich obszarach, jak m.in. rachunkowość zarządcza, kontroling, podatki, księgowość funduszy, zarządzanie zamówieniami czy korporacyjna sprawozdawczość zarządcza – twierdzi Mariusz Szcząchor.
Zaawansowane procesy biznesowe pozwalają zatem na realizację bardzo ciekawej kariery zawodowej, ponieważ centra księgowe przestają być jedynie dostarczycielem prostych usług.
– Udowodniliśmy naszym klientom, że jesteśmy w stanie terminowo i profesjonalnie zarządzać nie tylko prostymi funkcjami biznesowymi – podkreśla Mariusz Szcząchor.
Poszukiwane umiejętności
Centra biznesowe, które świadczą usługi finansowo-księgowe, przeszły w ciągu ostatnich kilkunastu lat znaczącą przemianę, co wpływa na umiejętności, których oczekują pracodawcy od potencjalnych kandydatów.
– W przypadku procesów AP czy AR standaryzacja procesów biznesowych posunęła się do tego stopnia, że wystarczy wyłącznie znajomość języka obcego. W przypadku bardziej skomplikowanych czynności znaczenie ma również wiedza z wielu obszarów, jak np. podatki, kontroling czy rachunkowość zarządcza – dodaje Mariusz Szcząchor.
Ponieważ praca w obszarze księgowym dla sektora BPO/SSC ma globalny wymiar, poza znajomością języków obcych liczą się ponadto umiejętności komunikacyjne w kontekście wielokulturowego społeczeństwa. Jednakże pracodawcy poszukują również kompetencji przypisywanych „klasycznej” księgowości.
– W przypadku kompetencji związanych z tzw. „tradycyjną” księgowością wymieniłbym tutaj analityczny umysł, staranność w wykonywaniu obowiązków, cierpliwość – podsumowuje Mariusz Szcząchor. – Ale nie bez znaczenia są również umiejętności organizacyjne i komunikacyjne, które liczą się w precyzyjnym przekazywaniu informacji innym działom.

