Dlaczego ta branża?
- Księgowość otwiera drzwi do kariery w innych branżach sektora finansowego
- Szansa na doskonalenie znajomości języków obcych w biznesie
- Ciekawe zadania ze względu na coraz bardziej zaawansowane procesy księgowe
Obecnie polskie uczelnie kształcą 1,5 mln studentów, którzy już niedługo zasilą szeregi specjalistów na polskim rynku pracy. Wielu z nich studiuje kierunki i posiada kompetencje istotne z punktu widzenia sektora nowoczesnych usług biznesowych, najdynamiczniej rozwijającej się gałęzi gospodarki w Polsce. Ten obszar, w ramach którego wydziela się przede wszystkim centra BPO/SSC (skrót dotyczy obszarów związanych z business process outsourcing oraz shared service centres) nie wyhamowuje, a Polska sukcesywnie umacnia swoją obecność na globalnej mapie usług dla biznesu.
Ta dobra passa wiąże się ze wzrostem zatrudnienia. W okresie ostatnich dwóch lat liczba pracowników centrów usług z kapitałem zagranicznym zwiększyła się o ponad jedną trzecią, czyli ze 110 tys. do 150 tys. osób – można przeczytać w niedawno opublikowanym raporcie Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Lwią część tego sektora stanowią usługi finansowo-księgowe, które mogą zaoferować młodym ludziom ciekawą przyszłość zawodową i wyznaczają trendy w księgowości. Jednym z nich jest coraz większy wpływ technologii na pracę księgowego.
– W zakresie procesu AP (accounts payable; skrótowiec dotyczący obszaru zobowiązań i kosztów – przyp. red.) obserwujemy zjawisko zastępowania faktur papierowych przez dokumenty przesyłane w formie PDF lub w bardziej zaawansowanej formie EDI. Odpowiednie oprogramowanie pozwala na automatyczną identyfikację ważnych dla procesu księgowego pól faktury, a następnie połączenie ich z danymi już ujętymi w zintegrowanych systemach informatycznych. Jeśli dane są zgodne, następuje automatyczne jej zaksięgowanie. Współczesny księgowy to zatem osoba wykorzystująca nowości technologiczne, które pozwalają zoptymalizować wykonywaną pracę i podnieść efektywność obsługiwanego procesu – wyjaśnia Beata Piotrowicz, Dyrektor AP/AR w ArcelorMittal SSC Europe.
Informatyzacja dotyka również działy księgi głównej (general ledger; w skrócie GL) oraz specjalistów odpowiadających za obszar należności i sprzedaży (accounts receivable; w skrócie AR). To jednak nie jedyna zmiana. Pracownicy coraz częściej biorą udział w usprawnianiu procesów, również tych księgowych.
– W naszej firmie promujemy i rozwijamy kulturę ciągłego udoskonalania procesów. W 2013 roku został stworzony Zespół Ciągłego Doskonalenia Procesów, który jest odpowiedzialny za szerzenie wiedzy w tym zakresie wśród naszych pracowników, jak i wspieranie podejmowanych przez nich inicjatyw – dodaje Beata Piotrowicz.
Ścieżka kariery
Podstawowym stanowiskiem w centrach usług księgowych, od którego zaczyna się karierę, jest młodszy księgowy (Junior Accountant). Nie musi on mieć doświadczenia w księgowości, ważna jest natomiast znajomość języków.
– Znajomość języków obcych jest jednym z kluczowych kryteriów oceny potencjalnego kandydata. Język angielski jest u większości pracodawców podstawowym wymogiem, gdyż używa się go głównie do celów raportowania korporacyjnego – mówi Beata Piotrowicz.
Księgowość mylnie kojarzy się młodym ludziom z powtarzalnymi zadaniami. Ta branża otwiera tak naprawdę drzwi do świata finansów.
– Nie można zrobić kariery w finansach, podatkach czy kontrolingu bez znajomości podstawowych procesów księgowych. Im szersza wiedza i doświadczenie, tym większa wartość dodana wnoszona przez pracowników SSC. Także firmy z branży IT poszukują osób ze znajomością reguł księgowych – twierdzi Beata Piotrowicz.
Poszukiwane umiejętności
Rola księgowych jest szalenie istotna w każdym przedsiębiorstwie. Jakość ich pracy ma ogromne znaczenie dla poprawności dokumentów, które są następnie udostępniane wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom, dlatego w tej branży tak bardzo liczy się odpowiedzialność i świadome wykonywanie powierzonych obowiązków. Poza tą uniwersalną kompetencją mają jednak znaczenie również inne umiejętności.
– Istotna jest również znajomość metodologii Lean Six Sigma, pozwalającej na eliminowanie strat w procesach oraz ich usprawnienia. Jeśli chodzi o kompetencje miękkie, to wymieniłabym otwartość na zmiany, proaktywne zachowania (eliminowanie przyczyn, a nie „gaszenie pożarów”), gotowość do podnoszenia swoich kwalifikacji oraz otwartość na nowe technologie – podsumowuje Beata Piotrowicz.
Dodatkowo księgowi muszą sprawnie poruszać się w świecie zagadnień podatkowych.
– W kalkulacji podatków wykorzystywane są dane powstające w procesie księgowym. Aby wyeliminować konieczności dodatkowych kontroli na dalszych etapach, ważne jest, aby dokument w momencie księgowania spełniał wymogi prawno-podatkowe. Osoby księgujące np. faktury powinny posiadać wiedzę podatkową w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do określenia, czy dokument spełnia standardowe wymogi podatkowe. Jeśli pojawią się bardziej skomplikowane przypadki, księgujący musi mieć na tyle wyczuloną wrażliwość podatkową, aby zwrócić się do działu podatkowego o interpretację – reasumuje Beata Piotrowicz.

