Księgowość

Księgowość

We współpracy z

ArcelorMittal Business Center of Excellence

Wybierz karierę w tej branży, jeżeli…

  • Chcesz pracować w dynamicznie zmieniającym się sektorze gospodarki
  • Interesujesz się tematyką z zakresu zarządzania projektami oraz zmianą
  • Znasz języki obce, ale niekoniecznie jesteś absolwentem kierunku ekonomicznego

Polska staje się coraz silniejszym graczem na globalnej mapie usług świadczonych na rzecz biznesu. Kluczowym argumentem, który przemawia do organizacji zainteresowanych tworzeniem centrów biznesowych w naszym kraju, jest niewątpliwie kapitał ludzki, jego dostępność oraz wysoka jakość. Dzięki polskim absolwentom, ich wiedzy oraz znajomości języków obcych centra biznesowe odniosły sukces, dostarczając profesjonalnych usług, a ich rola uległa ważnej transformacji. Sektor BPO/SSC przestał pełnić wyłącznie funkcję wspierającą, która polega na realizacji prostych procesów biznesowych, a stał się ważnym partnerem w realizacji globalnych strategii spółek macierzystych.

W wyniku rozbudowy portfela usług oraz realizacji coraz bardziej skomplikowanych zadań centra biznesowe stają się atrakcyjnym miejscem pracy zarówno dla osób bez doświadczenia zawodowego, jak i dla profesjonalistów. Wystarczy spojrzeć na jedną z najpopularniejszych gałęzi tego sektora gospodarki, czyli procesy z obszaru F&A (skrót od ang. finance and accounting). Usługi księgowe przeszły bardzo długą drogę, począwszy od obsługi prostszych procesów, takich jak AP (ang. accounts payable; skrót dotyczący obszaru zobowiązań i kosztów) lub AR (ang. accounts receivable; tym terminem określa się dział należności, który zajmuje się m.in. wystawianiem faktur sprzedażowych), a skończywszy na poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w oparciu o informatyzację i automatyzację procesów. Trzecim ważnym obszarem, o którym należy wspomnieć, są procesy GL (skrót od ang. general ledger), czyli działania powiązane z księgą główną, wymagające od specjalistów doświadczenia oraz wiedzy merytorycznej dotyczącej standardów rachunkowości, takich jak m.in. US GAAP czy IFRS.

Za sukcesem międzynarodowych centrów stoi również umiejętność adaptacji do zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. W odpowiedzi na rosnące oczekiwania po stronie biznesu organizacje starają się promować i rozwijać kulturę ciągłego doskonalenia procesów, dlatego tworzą zespoły odpowiedzialne za tzw. process improvement oraz zarządzanie zmianą.

– Działamy na rzecz zespołów operacyjnych, dla których chcemy być wsparciem w obszarach wymagających doskonalenia procesów biznesowych. Wspólnie z liderami prowadzimy zatem projekty, organizujemy warsztaty i szkolenia czy też motywujemy zespoły do burzy mózgów. Co ważne, aby nasza działalność mogła zakończyć się sukcesem, zaangażowanie osoby kierującej zespołem wydaje się być kluczowe. Bez zaangażowania kultura ciągłej zmiany staje się zbiorem idei, a projekty mające na celu usprawnienie procesu biznesowego kończą się fiaskiem – wyjaśnia Anna Mika, Starszy Manager w ArcelorMittal Shared Service Centre Europe.

Poszukiwanie najlepszych praktyk w zakresie doskonalenia procesów stanowi ważny trend w sektorze nowoczesnych usług biznesowych.

– Każdy proces ocenia się w kontekście trzech nadrzędnych wartości, czyli kosztów, czasu poświęconego na jego realizację i dostarczonej jakości. Pracując nad doskonaleniem procesów i wdrażając narzędzia, gwarantujemy nie tylko transparentność, ale również nasza praca niesie ze sobą wartość dodaną poprzez eliminację kosztownych czynności, które nie mają przełożenia na efektywność operacyjną – tłumaczy Anna Mika.

Ścieżka kariery

Centra zajmujące się świadczeniem usług księgowych oferują studentom oraz absolwentom karierę, która zaczyna się od stanowiska młodszego księgowego. W procesie rekrutacji znajomość języków obcych stanowi jedno z kluczowych kryteriów. Pracownicy zainteresowani rozwojem kompetencji managerskich mogą kontynuować karierę na stanowisku lidera zespołu, a następnie managera. Natomiast osoby zainteresowane pogłębianiem wiedzy eksperckiej świetnie odnajdą się np. w obszarze zarządzania projektami czy migracji procesów. Swoją karierę można realizować także w zespole zajmującym się ich doskonaleniem.

– Nasz zespół składa się z czterech osób. Oprócz mnie jest osoba, która swoje doświadczenie zdobywała w obszarze AP i AR na stanowisku lidera zespołu. Druga osoba posiada szeroką wiedzę projektową, którą zdobywała przy przedsięwzięciach typu transitions polegających na przenoszeniu procesów biznesowych z innych lokalizacji do Polski. Nasz najmłodszy pracownik jest dużym wsparciem technicznym – przyznaje Anna Mika. Warto podkreślić, że rozpoczynając karierę w centrum stawiającym na doskonalenie procesów, mamy większy wpływ na własny rozwój.

– Młodzi pracownicy, biorąc udział w projektach typu process improvement, mają wpływ na swoje środowisko pracy. Dzięki temu ich profil zawodowy staje się o wiele ciekawszy; wykonują nie tyle w sposób mechaniczny swoje obowiązki zawodowe, lecz w sposób realny kształtują swoją karierę – mówi Anna Mika.

Poszukiwane umiejętności

Działy księgowe dostarczają informacji niezbędnych w procesie tworzenia strategii przedsiębiorstwa, dlatego stanowisko księgowego ewoluuje. Poza znajomością nowych technologii pomagających zoptymalizować pracę, wśród kandydatów poszukuje się znajomości regulacji krajowych i międzynarodowych z zakresu rachunkowości oraz podatków. W profilu przyszłego księgowego ogromne znaczenie mają również kompetencje miękkie, jak m.in. komunikatywność, umiejętność pracy w zespole i poczucie odpowiedzialności.

Patrząc natomiast pod kątem process improvement, warto zainteresować się metodologią Lean Six Sigma i zarządzaniem projektami.

– Kompetencje miękkie, w tym właśnie praca zespołowa, mają w oczach pracodawców coraz większe znaczenie. Pracując w zmiennym środowisku, uczymy się sztuki komunikacji każdego dnia. Na znaczeniu zyskuje także podejście projektowe do wykonywanych zadań. Obszar doskonalenia procesów świetnie się w tym kontekście sprawdza – podsumowuje Anna Mika.