Dowiedz się, dlaczego biznesowe centrum kompetencyjne jest świetnym miejscem na rozpoczęcie kariery.
Powodem wprowadzania zmian w biznesie, takich jak przenoszenie procesów, jest poszukiwanie wartości dodanej: większej efektywności, lepszych rozwiązań dla klientów, wzrostu zysków. O kierunku zmian oraz ich szybkości decyduje szereg czynników, spośród których jednym jest rozwój technologii.
– Pięćdziesiąt lat temu nikt nie słyszał o Shared Service Centers – mówi Andrzej Wypych, HR Head of ArcelorMittal Business Center of Excellence. – Procesy biznesowe były zorganizowane w zupełnie inny sposób, bo kształtowały je inne niż dziś narzędzia. Pojawienie się nowych, komputerów, rozpoczęło ewolucję organizacji w kierunku analizy procesowej i oddzielenia niektórych procesów. Wartością dodaną stały się niższe koszty oraz lepsza i bardziej efektywna obsługa.
Kolejnym krokiem okazały się być Business Centers of Excellence. SSC oferowało obsługę procesów, BCoE jest miejscem, gdzie nie tylko wykonuje się jakiś proces, lecz także pracuje razem z biznesem nad jego usprawnieniem w celu uzyskania wartości dodanej (ang. added value). W grę wchodzi więc nie tylko zarządzanie wiedzą i procesem, lecz także zmiany ukierunkowane na zwiększenie efektywności. Ma to konsekwencje między innymi dla pracowników, którzy mają dzięki temu szansę uczestniczyć w kształtowaniu procesów. Dla biznesu oznacza zaś zwiększanie konkurencyjności i zyskowności.
Mechanizm przenoszenia procesów zakłada, że działania w obszarze styczności z klientem, tzw. front office, zostają oddzielone od zadań back office. Te pierwsze odbywają się w krajowej lub globalnej sieci obsługi, te drugie mogą być prowadzone gdzie indziej. Mogą przy tym odzwierciedlać strukturę firmy-matki, tworząc centralę (ang. headquaters), w której powstają wspomniane usprawnienia procesowe, oraz jej filie w różnych krajach. Podobnie jest w przypadku centrum biznesowego ArcelorMittal. – Powstały dwa centra: w Polsce i Rumunii – mówi Andrzej Wypych. – Będą to dwa główne huby, do których będą należały satelitarne jednostki. Ich rozkład i liczebność będą zależały od analizy procesów.
Jakie to procesy?
– Na świecie istnieje trend przenoszenia wszystkich zespołów wsparcia (ang. supporting functions) do BCoE. Z reguły zaczyna się od tego, co jest maksymalnie skomputeryzowane, czyli od finansów, które spajają całą firmę. ArcelorMittal Business Center of Excellence zakłada konsolidację czterech obszarów: finansów, IT, HR i zaopatrzenia (ang. procurement).
By jednak procesy w wymienionych obszarach mogły zostać przeniesione do centrum biznesowego, musi dojść do ich standaryzacji, a następnie konsolidacji. Z analizami procesowymi, ich integracją, a następnie usprawnieniami wiąże się specyfika pracy w takim centrum. Z jednej strony w BCoE pracują doświadczeni eksperci, którzy oprócz tego, że tworzą zespoły projektowe do przenoszenia procesów, chętnie dzielą się swoją wiedzą, z drugiej pojawiają się młode talenty, dla których praca ta staje się bardzo dobrą podstawą do dalszej kariery. Pozwala ona na naukę w szybkim tempie wielu rzeczy, poznanie pracy zespołowej, zdobycie wiedzy eksperckiej i odnalezienie się na rynku pracy.
Ścieżka kariery
Świadomość możliwości, jakie otwiera przed młodym człowiekiem praca w biznesowym centrum kompetencyjnym, pozwala maksymalnie je wykorzystać. Pierwszym krokiem jest zdobycie informacji na temat schematu organizacyjnego, czyli co można osiągnąć w danej firmie. – Warto o to zapytać podczas rozmowy rekrutacyjnej – podpowiada nasz ekspert. Kolejne etapy to poszerzanie wiedzy i rozwój w wybranym kierunku. Jeśli jest to na przykład księgowość, warto postarać się o uzyskiwanie certyfikatów w tym zakresie, by potem kontynuować karierę np. w firmie konsultingowej.
Ścieżka kariery w Business Center of Excellence może rozpocząć się od praktyk lub stanowiska młodszego specjalisty. Poprzez kolejne stanowiska specjalistyczne może doprowadzić do głównego specjalisty, a następnie pozycji kierowniczych.
– W naszej firmie można zostać szeregowym ekspertem, ale można również dyrektorem. Wszystko jest możliwe – dodaje Andrzej Wypych.
Poszukiwane umiejętności
– Poszukujemy ludzi odpowiedzialnych, zdolnych do uczenia się, posiadających minimum kompetencji i umiejętności określonych w naszych wymaganiach (ang. job description) – opisuje Andrzej Wypych i dodaje: – Potrzebujemy ludzi otwartych, którzy wiedzą, że świat się zmienia, i rozumieją, jak przekształcane są procesy biznesowe, a co za tym idzie, są przygotowani na zmiany w swojej pracy. Dziś możesz być zatrudniony w finansach, a jutro pracodawca zaproponuje Ci dodatkowe zajęcia w HR, byś nauczył się budować relacje między pracownikami. Pozwala to nabywać nowe umiejętności i zyskiwać wartość na rynku pracy.
Praca w obsłudze procesów finansowych w centrum biznesowym wymaga umiejętności analitycznych, a także dociekliwości. Przydaje się też umiejętność pracy pod presją czasu, a także jej dobra organizacja.
Ważną cechą pracownika Business Center of Excellence jest chęć uczenia się, rozwoju i dążenia do zwiększania efektywności pracy, co znajduje odzwierciedlenie w proponowaniu zmian i usprawnień. Wiąże się z tym również zainteresowanie nowoczesnymi narzędziami i innowacjami technologicznymi oraz ich znajomość.
Jaką radę ma nasz ekspert dla młodych ludzi na początku kariery zawodowej?
– Wierzyć w siebie. Nie ma złych pracowników, są tylko szefowie, którzy nie potrafią wykorzystać umiejętności swoich podwładnych – mówi Andrzej Wypych.