Jaka jest specyfika pracy w podatkach w BPO/SSC? Jakie są poszukiwane umiejętności u kandydatów, którzy planują rozpocząć karierę w tej branży? Polecamy tekst z udziałem pracowników PwC Service Delivery Center.
Najbardziej dynamiczny rozwój działów podatkowych można obecnie zaobserwować w organizacjach, które prowadzą swoją działalność na arenie międzynarodowej. Specjaliści ds. Podatków w branży nowoczesnych usług biznesowych (Business Process Outsourcing/Shared Services Centers, czyli BPO/SSC) mierzą się z mnóstwem wyzwań, które niesie za sobą codzienna praca, obejmująca szereg regulacji podatkowych dla zróżnicowanych terytoriów. Różnorodne projekty i ich globalny wymiar przekładają się na atrakcyjną ścieżkę kariery.
– Moim zdaniem podatki to ciekawa dziedzina wpływająca na wiele aspektów codziennego życia, a przez to na nas wszystkich – mówi Katarzyna Burczak, Manager ds. Procesu w zespole Jakości i Procesu w PwC SDC. – To także kierunek, który daje możliwość ciągłego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji w obszarach księgowości czy prawa podatkowego.
Zadania pracowników zespołu podatkowego w PwC Service Delivery Center są różnorodne, m.in. skupiające się wokół sporządzania deklaracji podatkowych oraz ich monitorowania.
– Poza sporządzaniem deklaracji podatkowych w ciągu dnia uczestniczę również w szkoleniach oraz spotkaniach. Jedno z nich odbywa się codziennie rano i jest to spotkanie całego mojego zespołu, podczas którego omawiamy zadania zaplanowane na dany dzień oraz dzielimy się swoimi sukcesami – mówi Ewa Jankowska, Starszy Specjalista ds. Procesu w PwC Service Delivery Center.
Poszukiwane umiejętności
U kandydatów do pracy w obszarze podatków w branży BPO/SSC cenione są umiejętności analityczne, dokładność a także znajomość przepisów prawnych. Nie mniej istotne są kompetencje miękkie. W branży doskonale odnajdują się osoby, które lubią pracować w zespole, a także potrafią planować i organizować własną pracę – nadawanie priorytetów zadaniom jest bardzo ważne, szczególnie przy szerokim zakresie obowiązków.
– Osoby, które nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego w tak dużych przedsiębiorstwach jak PwC, na rozmowie kwalifikacyjnej mogą podkreślić m.in. pracowitość, komunikatywność, umiejętność zarządzania własnym czasem i radzenia sobie z konfliktami, bazując na swoich doświadczeniach w szkole, na studiach czy w życiu prywatnym. Na pewno mile widziane będzie poparcie tych umiejętności przykładami z życia codziennego – mówi Katarzyna Burczak.
Praca w podatkach w PwC Service Delivery Center wymaga znajomości co najmniej jednego języka obcego, a także otwartego podejścia do zmian i podejmowania nowych wyzwań.
– Środowisko naszej pracy jest bardzo dynamiczne, więc pracownicy powinni być przygotowani na zmiany. Każda z nich jest szansą na nauczenie się czegoś nowego, wykazanie swoich umiejętności projektowych czy zarządczych i przyspieszenie rozwoju kariery zawodowej – mówi Katarzyna Burczak.
Ścieżki kariery
W PwC Service Delivery Center karierę zawodową rozpoczyna się od stanowiska Specjalisty ds. Procesu. Na tym etapie wiedza z zakresu podatków nie jest wymagana.
– PwC SDC zapewnia kompleksowe szkolenia przygotowujące do pracy, zwłaszcza te osoby, które nie mają doświadczenia zawodowego – mówi Katarzyna Burczak.
Wysoki poziom wiedzy z zakresu obszarów podatkowych innych krajów jest wymagany dopiero na stanowiskach eksperckich. Rozwój pracowników działów podatkowych może więc dotyczyć pogłębiania znajomości przepisów prawa podatkowego wybranego kraju lub rozwijania umiejętności z zakresu finansów, w czym pomocne mogą być kwalifikacje specjalistyczne, takie jak ACCA, PIBR czy Doradca Podatkowy.
– W naszej firmie mamy możliwość rozwoju na dwóch płaszczyznach: pionowej i poziomej (obejmowanie różnych ról w ramach stanowiska) – mówi Katarzyna Burczak. – Wspólnie z przełożonym identyfikujemy kierunek, w którym chcemy się rozwijać, mając przy tym wpływ na naszą ścieżkę zawodową. Dynamika kariery i jej rozwój zależy od indywidualnych osiągnięć pracownika, realizacji celów oraz potrzeb biznesowych.


