Czy roboty zabiorą pracę księgowym? To pytanie często pojawia się w kontekście postępującego rozwoju technologicznego oraz coraz większych możliwości automatyzacji pracy. Jednym z zawodów, które śmiało można nazwać „zawodem przyszłości” jest Accounting Process Expert.
Nowe role w organizacjach sektora BPO/SSC, które powstały w odpowiedzi na rewolucyjne zmiany w branży, świadczą o tym, że pozycja księgowych wydaje się niezagrożona, jednak w perspektywie najbliższej dekady charakter ich pracy na pewno się zmieni. Jednym z zawodów, które śmiało można nazwać „zawodem przyszłości” jest Accounting Process Expert – rola zorientowana na poszukiwanie rozwiązań, które mają na celu standaryzację i usprawnianie procesów księgowych.
– Głównym zadaniem specjalistów z tego obszaru jest poszukiwanie pomysłów na automatyzację pracy księgowych, zgłaszanie usprawnień opartych na rozwiązaniach organizacyjnych oraz technicznych i dbanie o to, by dostarczane rezultaty były zgodne z oczekiwaniami klienta – mówi Sylwia Kowalczyk, Dyrektor operacyjna w METRO Services SSC.
Stanowiska Accounting Process Experta w organizacjach BPO/SSC stanowią często część struktur operacyjnych ze względu na konieczność bliskiej współpracy z zespołami zajmującymi się bezpośrednio obsługą klienta. Co do zasady, do palety ich obowiązków nie należy jednak wykonywanie zadań operacyjnych na rzecz klienta.
– W naszej organizacji mamy też sekcję Strategic Transformation Project. Wydzieloną organizacyjnie komórkę, która zajmuje się wspieraniem i realizacją strategicznych dla Grupy projektów transformacyjnych – opowiada Sylwia Kowalczyk. – Zatrudniamy ekspertów, którzy uczestniczą obecnie w korporacyjnym projekcie dotyczącym standaryzacji procesów finansowo-księgowych wewnątrz całej Grupy METRO i pracują nad wdrożeniem jednolitego narzędzia do obsługi procesów księgowych opartego na najnowszych rozwiązaniach technologicznych.
Jak wskazuje Sylwia Kowalczyk, rolą Accounting Process Expertów w takim projekcie, zakrojonym na szeroką skalę, jest wskazanie, jakie są największe wyzwania w obsłudze procesów, które z elementów wymagają poprawy i jak mógłby wyglądać efektywny i wydajny standardowy proces, funkcjonujący we wszystkich jednostkach Grupy. Przyszły standard tworzony jest w oparciu o najlepsze praktyki stosowane obecnie w Grupie oraz na rynku globalnym. Accounting Process Expert prowadzi też wszelkie dyskusje na temat usprawnień z klientem i uzgadnia z nim wszystkie niezbędne zmiany. Ważne przy tym jest spojrzenie w ujęciu „End2End”, czyli na cały proces, bez względu na to, na którym jego etapie jest dokonywana zmiana.
– Procesy księgowe zawsze zaczynają się tam, gdzie fizycznie zachodzi transakcja biznesowa czy też rejestrowane są informacje, które mają znaczenie z punktu widzenia finansowego czy księgowego – mówi Sylwia Kowalczyk i podaje przykład: Makro Cash & Carry to sieć sklepów, która zajmuje się sprzedażą detaliczną. Jeśli chcemy usprawnić proces na wybranym odcinku księgowym, często musimy przeanalizować wszystkie jego etapy: to, w jaki sposób klient robi zakupy, jak jest przyjmowany towar albo w jaki sposób jest realizowana płatność. Jedna zmiana może mieć znaczący wpływ na cały proces, dlatego Accounting Process Expert musi znać doskonale wszystkie istniejące w nim zależności, a swoje rekomendacje konsultować z klientem.
Ścieżki kariery
Ścieżka kariery do tego zawodu wiedzie przez stanowiska operacyjne. Accountant, czyli księgowy w BPO/SSC, po osiągnięciu kilku szczebli staje przed wyborem: może chcieć zostać Team Leaderem i w tym celu rozwijać swoje umiejętności zarządzania zespołem lub skierować się ku ścieżce eksperckiej i zostać właśnie Accounting Process Expertem. Ta ostatnia ścieżka wiąże się z budowaniem umiejętności analitycznych oraz technicznych i wykorzystaniem na szeroką skalę różnych metodologii analizy i usprawniania procesów.
– Accounting Process Expert wykorzystuje wiedzę, którą zdobył w pracy operacyjnej. Wykonuje jednak zupełnie inne obowiązki, a do tego stale się uczy – wyjaśnia Sylwia Kowalczyk.
Objęcie roli Process Experta nie zamyka oczywiście ścieżki rozwoju na Team Leadera. Jeśli ktoś jednak preferuje pozostanie na ścieżce eksperckiej, może budować doświadczenie pozwalające na zajmowanie się globalnymi projektami optymalizacyjnymi czy też migracją i transformacją procesów i wspierać przenoszenie nowych zadań do centrum. Accounting Process Expert może też brać udział w projektach związanych ze świadczeniem usług konsultingowych na rzecz innych podmiotów Grupy.
– Od osób, które chciałyby pracować w tym zawodzie oczekujemy, że będą potrafiły współpracować w międzynarodowym środowisku i pozyskiwać potrzebne informacje zarówno wewnętrznie, w ramach centrum, jak i w pracy z klientem. Nie mniej ważne są umiejętności negocjacyjne, ponieważ czasami zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba przekonać klienta i wspólnie poszukiwać najlepszych rozwiązań – mówi Sylwia Kowalczyk.
W pracy w BPO/SSC, a zwłaszcza w roli Accounting Process Experta, istotna jest dobra znajomość języka angielskiego, która pozwoli na swobodną komunikację. Pracownicy METRO Services często odbywają podróże do siedzib firm swoich klientów. Dzięki temu mają okazję przyjrzeć się z bliska temu, w jaki sposób wykonywane są poszczególne zadania w procesie, co z kolei stanowi podstawę do ich analizy i późniejszych rekomendacji.
Różnorodność zadań, możliwość pracy w zespołach, także tych międzynarodowych, częste okazje do odbywania podróży i do tego możliwość ciągłego rozwoju wpływają na to, że praca w zawodzie Accounting Process Experta może być ciekawą propozycją dla tych wszystkich osób, które marzą o pracy pełnej wyzwań, w dynamicznie zmieniającym się środowisku.