Advanced Finance and IT Functions in GBS/SSC

"Kariera w Finansach i Bankowości"

Advanced Finance and IT Functions in GBS/SSC

We współpracy z

Smith & Nephew

Dzięki wykorzystaniu technologii na szeroką skalę współczesne Global Business Services przejmują coraz bardziej zaawansowane funkcje: finansowe, IT i Human Resources (HR), nie tylko po to, żeby obniżać koszty, ale też po to, żeby poprawiać jakość procesów.

Organizacje Global Business Services (GBS) mają potencjał, by stać się siłą napędową transformacji całej swojej firmy – taki wniosek wyłonił się z debaty ABSL, w której wzięło udział 100 globalnych liderów GBS, którzy w kwietniu 2019 r. spotkali się we Wrocławiu. Nowoczesne centra usług dla biznesu pełnią coraz większą rolę w organizacjach, ponieważ posiadają olbrzymią ilość danych i mają największą wiedzę o procesach.

– GBS startował jako back office z prostymi procesami transakcyjnymi i z decyzyjnością na bardzo niskim poziomie. Teraz w Smith+Nephew Global Business Services przejmujemy rolę eksperta – mówi Justyna Piwowarczyk, Centre Director w Smith+Nephew Global Business Services. – To nasi pracownicy będą decydować o tym, jak będą wyglądać poszczególne procesy albo jakie automatyzacje zastosujemy w całej organizacji. Wzrasta decyzyjność, ale wydaje mi się, że cały czas jest jeszcze potrzeba, żeby spozycjonowanie GBS w strukturach firm było mocniejsze i miało partnerską formę z innymi departamentami.

Dzięki wykorzystaniu technologii na szeroką skalę współczesne Global Business Services przejmują coraz bardziej zaawansowane funkcje: finansowe, IT i Human Resources (HR), nie tylko po to, żeby obniżać koszty, ale też po to, żeby poprawiać jakość procesów.

– Smith+Nephew Global Business Services we Wrocławiu od samego początku strategicznie był pozycjonowany jako centrum językowe i centrum eksperckie – mówi Justyna Piwowarczyk. – Pod koniec 2019 r. nasze centrum usług wspólnych będzie obsługiwało wszystkie funkcje IT oraz operacje finansowe, czyli zobowiązania, należności, księgę główną, ale też Financial Planning and Analysis (FP&A) i Controllership. Wszyscy kontrolerzy pracujący dla Smith+Nephew, łącznie z kontrolerem głównym na region EMEA, będą pracować we Wrocławiu – dodaje.

Zorganizowanie dobrze działającej struktury jest dużym wyzwaniem dla każdej organizacji. Szczególnie, jeśli transformacja dotyczy różnych obszarów i zachodzi w tym samym czasie. Różnorodność procesów, które są obsługiwane we współczesnych GBS, prowadzi do powstania wielu departamentów, np. z obszaru IT: Enterprise Technology, Data and Analytics, Strategy and Architecture, Global Operations, Information Security czy Service Desk. Scentralizowane funkcje mogą dziś dotyczyć nie tylko prostych, powtarzalnych zadań, ale i skomplikowanych procesów, wymagających od pracowników podejmowania istotnych decyzji. Te mogą obsługiwać jedynie eksperci.

Praca w GBS pozwala na bliski kontakt z biznesem. Zadania pracowników działów finansowych czy IT, jak np. precyzyjniejsze księgowanie czy stworzenie lepszej infrastruktury IT, mają istotny wpływ na ostateczny produkt czy zadowolenie klienta.

Poszukiwane umiejętności

Jedną z kluczowych kompetencji w pracy w GBS jest znajomość języków obcych.

– Pracownicy księgowości w tego typu centrum procesują dokumenty we wszystkich europejskich językach obcych. W związku z tym oczekuje się od nich także wiedzy dotyczącej zasad obsługi różnych krajów w Europie, m.in. rozliczeń i podatków – mówi Justyna Piwowarczyk.

Studenci albo absolwenci, którzy dopiero skończyli studia, mogą poznać wszystkie te zasady już w pracy i nabyć odpowiednie kompetencje pod okiem specjalistów. W związku z zaawansowaniem procesów w GBS najwięcej ról ma charakter złożony, przez co wymagają one od pracowników większego doświadczenia. Przykładem może być Credit Manager, czyli ktoś, kto w Smith+Nephew weryfikuje limity kredytowe. Od osoby na tym stanowisku oczekuje się, że będzie rozumiała także specyfikę biznesu – to, jakie zasady obowiązują np. przy sprzedawaniu sprzętu medycznego albo leasingowaniu sprzętu do szpitali.

– W związku z tym, że w naszej firmie cały czas zachodzą zmiany i środowisko pracy jest bardzo dynamiczne, potrzebujemy pracowników, którzy potrafią wymyślić dobre rozwiązanie, jeżeli pojawi się jakiś problem, a nie tylko zgłaszać, że on istnieje. Szukamy prawdziwych ekspertów z dużą wiedzą w różnych obszarach i umiejętnościami językowymi – mówi Justyna Piwowarczyk.

Praca w tak dynamicznym środowisku, na które duży wpływ ma także automatyzacja i rozwój technologiczny, sprawia, że od specjalistów pracujących w GBS wymaga się ciągłego podnoszenia kwalifikacji i uzupełniania wiedzy. – Należy dużo czytać, śledzić nowinki, szkolić się, uczestniczyć w konferencjach, ale ważna jest także umiejętność odnajdowania się w sytuacjach stresowych czy kontaktach z wyższą kadrą kierowniczą. W pracy indywidualnego eksperta duże znaczenie ma też umiejętność pracy samodzielnej – dodaje Justyna Piwowarczyk.

Ścieżki kariery

Rozwój pracowników działów finansowych w GBS może przebiegać w różny sposób. Justyna Piwowarczyk wymienia kilka możliwości:

  • Można zacząć pracę np. od niższego szczebla w dziale finansów: zobowiązań, czyli w PTP i zajmować się księgowaniem faktur, rozwiązywaniem problemów i odpowiadaniem na pytania dostawców. Potem z działu zobowiązań można przejść do działu należności albo księgi głównej, pogłębiając wiedzę finansową. Następnie jest możliwość przejścia na stanowisko Credit Managera albo bardziej w stronę kontrolingu – zostać Kontrolerem np. na kraj albo docelowo – cały region.
  • Można też iść w kierunku niekontrolerskim, w komercyjną stronę finansów, i rozpocząć pracę w dziale Financial Planning & Analysis, która wiąże się ze współpracą ze sprzedawcami, a nawet z CEO.

Ścieżka kariery pracowników działu IT może wyglądać przykładowo tak: po pracy w roli Service Desk Agent można objąć rolę End User Computing, a następnie przejść do obszaru Security lub innych i pogłębiać swoją wiedzę. Możliwości jest jeszcze więcej – można zacząć od pracy w finansach, a następnie przejść do działu IT czy HR.

– W wielu organizacjach często pojawia się taki moment, kiedy pracownik po dojściu do pewnego stanowiska nie ma więcej możliwości rozwoju. Tymczasem specyfika pracy w GBS plasuje się wysoko w kontekście kompleksowości stanowisk w każdym z obszarów – mówi Justyna Piwowarczyk.

"Kariera w Finansach i Bankowości"

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.