Zarządzanie projektami IT

Zarządzanie projektami IT

We współpracy z

Credit Agricole Bank Polska S.A.

Możliwości rozwoju zgodnego z zainteresowaniami – od programisty do Project Managera.

Ewolucja bankowości, która dzieje się na naszych oczach, i stopniowe przenoszenie coraz większej liczby usług bankowych do sfery wirtualnej, czynią znaczenie obszaru IT w dzisiejszej bankowości ogromnym. Potwierdza to ekspert, Łukasz Czerwiński, Menadżer Zespołu Rozwoju Centralnego Systemu Bankowego w Departamencie Rozwoju Oprogramowania, Pionie IT w Credit Agricole:

– Można z całą pewnością powiedzieć, że żaden bank nie przetrwałby nawet kilku lat, choćby oferował najlepsze produkty, bez mocnego wsparcia IT.

W tak bardzo scyfryzowanym świecie jak dzisiejszy technologia jest nieodzowną częścią banku. Banki bowiem muszą rozwijać i dostarczać swoim klientom, a także pracownikom, najnowocześniejsze narzędzia i rozwiązania techniczne – dla tych pierwszych przyjazne i proste, tym drugim ułatwiające i usprawniające pracę.

– Tym, co odróżnia dział IT w banku od firmy informatycznej, nastawionej tylko na rozwój nowych produktów, jest fakt, iż ma on dwa podstawowe zadania. Pierwsza gałąź IT w instytucji bankowej odpowiada za utrzymanie obecnych systemów oraz wsparcie biznesu, druga to rozwój, czyli wdrażanie nowych produktów i udoskonalanie rozwiązań – wyjaśnia Łukasz Czerwiński.

W banku obie są przy tym równie ważne.

Stojące dziś przed bankowością wyzwania, których źródłem są zmiany technologiczne oraz oczekiwania klientów w zakresie szybkości, łatwości i bezpieczeństwa wirtualnej obsługi bankowej, wymagają od organizacji dostosowania się między innymi pod względem zarządzania. Tylko dzięki temu instytucja bankowa będzie potrafiła stawić czoła wspomnianym zmianom oraz pozostać konkurencyjna. O przewadze tej decyduje technologia, lecz nie tylko ona – najważniejsi są ludzie, którzy potrafią z niej korzystać i ją współtworzyć.

Dlatego w banku, obok ekonomistów, analityków czy specjalistów obsługi klienta, pracę znajdują też specjaliści IT, a organizacja daje im szerokie i dopasowane do ich preferencji możliwości rozwoju zawodowego. Bardzo ważne staje się również zarządzanie projektami IT.

Jedną z cech charakterystycznych dla dzisiejszego rynku produktów i usług, także bankowych, jest wymóg szybkiego reagowania na nowe możliwości techniczne oraz potrzeby klientów. Krótko mówiąc, jeśli użytkownik oczekuje nowej funkcjonalności w aplikacji mobilnej banku, należy mu ją dostarczyć w jak najkrótszym czasie. Jeśli dodamy do tego konieczny w przypadku finansów warunek bezpieczeństwa, widzimy, że projekty w zakresie IT w bankowości – i zarządzanie nimi – stanowią nie lada wyzwanie. Dynamika aktualnych zmian w sektorze bankowym wpływa zaś na wybór metodyki projektowej.

– Obok modelu kaskadowego (ang. waterfall), w którym wykonujemy poszczególne fazy projektu: analizę, programowanie i testy, jedna po drugiej, stosujemy też techniki zwinne (ang. agile), pozwalające znacznie szybciej prezentować wyniki i dostarczać wartość – opisuje Łukasz Czerwiński.

Ścieżka kariery

Bankowe struktury IT już dziś są bardzo duże i stale rosną. Departament ten charakteryzuje zróżnicowanie kompetencji i talentów w zespołach oraz dynamika współpracy. Pracują w nim nie tylko architekci, którzy przygotowują architekturę systemów, analitycy systemowi i programiści, dbający o budowanie rozwiązań w projektach, ale również testerzy, którzy zajmują się sprawdzaniem działania tego, co zostało stworzone. Ważna jest również grupa Project Managerów, stanowiących wsparcie projektowe. Uzupełnieniem IT jest dział R&D (ang. Research & Development), który pracuje nad rozwojem nowych technologii.

Ponieważ przy podejściu zwinnym przy projektach w IT kluczowe są umiejętności ludzi tworzących zespół, praca ta daje możliwość szerokiego rozwoju w różnych kierunkach. – Większość specjalistów zaczyna swoją przygodę od testowania aplikacji lub jako młodsi programiści, ucząc się od kolegów z większym doświadczeniem – mówi Łukasz Czerwiński.

Jedną z niezwykle atrakcyjnych ścieżek jest kariera Project Managera. Kierownik projektu, odpowiedzialny za jego planowanie, czuwający nad realizacją oraz finalizacją i stanowiący wsparcie dla całego zespołu, w pracy zwinnej ma wiele wyzwań, a jego kariera może rozpocząć się w zespole programistycznym lub testowym.

Praca ta daje też możliwość rozwoju tym, którzy nie odnajdują się w zarządzaniu zespołem, lecz chcą być ekspertami w swojej dziedzinie. Gromadzą doświadczenie, przez wiele lat pracując jako programiści czy testerzy. Czerpią z tego wiele satysfakcji i pracują z ogromną pasją.

Poszukiwane umiejętności

Podstawą w przypadku pracy w IT są kompetencje i wiedza techniczna, a także znajomość języka angielskiego. Oprócz tego, myśląc o takiej pracy, warto ćwiczyć się w logicznym myśleniu, bo jest to ceniona przez pracodawcę umiejętność.

– Jest to dla mnie najważniejsze kryterium przy wyborze nowej osoby do zespołu – przyznaje Łukasz Czerwiński.

Przy pracy projektowej, zwłaszcza w metodykach zwinnych, kluczowe stają się również zdolności komunikacyjne. Dlaczego? Członkowie zespołu stale i ściśle współpracują, lecz działając wspólnie na przykład w zakresie rozwiązywania aktualnych problemów. Kompetencje miękkie znaczą jeszcze więcej w miarę rozwoju kariery, ponieważ na stanowiskach liderskich lub managerskich potrzebna jest umiejętność sprawnego i efektywnego porozumiewania się z przedstawicielami biznesu.

Znajomość metodyk projektowych nie jest wymogiem podczas rekrutacji, zwłaszcza na stanowiska niższego szczebla, ale może stanowić duży plus.