Cechy branży:
- Dynamicznie rozwijająca się branża w czasach dobrej koniunktury gospodarczej
- Pomoc dla przedsiębiorstw, które oczekują wsparcia w transformacji ich działalności
- Sektor oferujący swoim klientom najlepsze praktyki biznesowe
Doradztwo biznesowe powinniśmy uznać za jedną z najbardziej „wrażliwych” branż sektora finansowego. Podczas turbulencji na globalnym rynku, począwszy od 2008 roku, można było zauważyć spadek zainteresowania usługami firm konsultingowych. Obecnie, kiedy światowa gospodarka powoli odbija się od dna, również doradztwo zaczyna znacząco zwiększać swoje przychody. Według cytowanej już na łamach tego przewodnika w latach ubiegłych amerykańskiej firmy badawczej Plunkett Research dochody branży doradczej (włączając w to zarówno doradztwo personalne, strategiczne, IT oraz operacyjne) sukcesywnie rosną. W 2013 roku rynek usług konsultingowych wart był 415 mld dolarów; obecnie natomiast eksperci wyceniają go na 431 mld. Tak dobre wyniki dla całej branży to jednakże nie tylko same suche liczby. Wśród dyrektorów zarządzających oraz partnerów związanych bezpośrednio z obszarem doradztwa biznesowego panuje duży optymizm – takie wnioski płyną z badania przeprowadzanego rokrocznie przez magazyn "Consulting". Aż 92 proc. uczestników ankiety spodziewa się większych dochodów do końca 2014 roku.
Na kształt współczesnego konsultingu ma wpływ jeszcze jedno zjawisko – konkurencja. Przedsiębiorstwa, chcąc skupić się na własnej działalności w ramach coraz bardziej wymagającego rynku, poszukują w firmach konsultingowych partnera, który pomoże im w transformacji ich działalności.
– Główny trend, który będzie miał wpływ na kształt branży konsultingowej w niedalekiej przyszłości, dotyczy korporacji, które wolą skupić się na swojej podstawowej działalności biznesowej (tzw. core business), ulepszaniu procesów biznesowych i systemów oraz narzędzi wspierających podstawowe obszary operacyjne danego przedsiębiorstwa – przyznaje Dominik Wójcik, Senior Manager w Accenture. – Te zmiany można zauważyć nie tylko na globalnych rynkach, ale również w Polsce, zwłaszcza jeżeli mówimy o międzynarodowych przedsiębiorstwach. W związku z tym firmy decydują się na transformację i centralizację funkcji wsparcia w celu ich optymalnej efektywności i obniżeniu kosztów funkcjonowania.
Doradztwo biznesowe ma zatem na celu wzmocnienie pozycji konkurencyjnej klienta w taki sposób, aby jego przedsiębiorstwo nie tylko zwiększyło udziały w rynku, ale również wzmocniło własną markę. Rosnąca konkurencja oraz coraz większa dynamika rynku, która wymusza na każdej organizacji przeprowadzanie strategicznych zmian w zakresie własnego profilu biznesowego, to ogromna szansa dla doradztwa biznesowego w ciągu kilku najbliższych lat.
– Doradztwo biznesowe możemy uznać za sektor, który będzie się dynamicznie rozwijał. Ciągle zmieniające się otoczenie biznesowe wymaga od przedsiębiorstw szybkiego reagowania. Aby nadążyć za tym tempem, organizacje potrzebują sprawdzonych partnerów, którymi są firmy doradcze, wnoszące wieloletnie, międzybranżowe i globalne doświadczenie – wyjaśnia Dominik Wójcik.
Doradztwo biznesowe posiada bogatą strukturę i obejmuje swoim zakresem wiele obszarów biznesu: od marketingu, poprzez transakcje kapitałowe i HR, po wdrażanie nowych technologii. Zadanie zespołów doradczych wydaje się nadzwyczaj proste – należy rozwiązać problemy biznesowe klienta. Ale to tylko pozory. W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości makroekonomicznej od firm doradczych wymaga się najlepszych praktyk oraz właściwego rozumienia globalnych trendów, które wpływają również na kształt lokalnych rynków i ich branż.
– Doradztwo biznesowe polega na wypracowywaniu rozwiązań, które przyniosą wymierne korzyści ekonomiczne w przyszłości – wyjaśnia Dominik Wójcik. – Zewnętrzny doradca wnosi do firmy klienta wiedzę, doświadczenie zdobyte podczas innych projektów, znajomość najlepszych praktyk oraz dostępność i zdolność do wykonywania powierzonych zadań w efektywny i szybki sposób. Ponadto, poprzez zatrudnienie doradcy zewnętrznego do realizacji określonych prac klient unika przejścia przez czasem długi i kosztowny proces rekrutacji pracowników z odpowiednią specjalizacją, których zaangażowanie może mieć w przyszłości ograniczenia czasowe.
W obrębie doradztwa biznesowego możemy wyróżnić kilka czołowych specjalizacji:
Doradztwo strategiczne – stara się w sposób kompletny zdefiniować strategię przedsiębiorstwa lub obszaru biznesowego obejmującego np. marketing, finanse czy stosowaną technologię. Doradztwo tego typu obejmuje zarówno fazę kreacji, podczas której tworzona jest strategia, fazę wdrożenia, a także identyfikację narzędzi, które pomagają kontrolować realizację założeń.
Doradztwo operacyjne – jeżeli firma ma już dobrze zdefiniowaną strategię, to doradcy przechodzą do kolejnego etapu – odpowiedniego zorganizowania procesów zachodzących w organizacji. Nie ma jednej, słusznej odpowiedzi na pytanie o najczęściej optymalizowane procesy, niemniej jednak zauważalne jest, iż w zależności od stanu gospodarki firmy bardziej koncentrują się albo na poprawie wyników sprzedaży, albo na szukaniu oszczędności.
Doradztwo IT – to kompleksowe doradztwo w zakresie planowania rozwiązań informatycznych wpływających na zwiększenie wydajności infrastruktury oraz optymalizacja kosztów. Wsparcie może odbywać się na wszystkich etapach wdrożenia: od momentu zdefiniowania wymagań w obszarze IT, poprzez stworzenie koncepcji rozwiązania i wybór systemu lub nadzór nad jego wdrożeniem, po przeglądy powdrożeniowe.
Doradztwo w zakresie restrukturyzacji – z tej usługi korzystają firmy osiągające niezadowalające wyniki, które mogą doprowadzić do utraty wartości przedsiębiorstwa lub zagrozić jego przetrwaniu.
Ścieżka kariery
Kariera w obszarze doradztwa biznesowego rozpoczyna się od stanowiska analityka, który jest odpowiedzialny za przeprowadzenie wywiadu z klientami oraz część analityczną projektu. Następnie młody pracownik zostaje konsultantem, który czuwa nad bieżącą realizacją celów w danym projekcie. Manager natomiast jest osobą, która "spina" cały projekt i dostarcza końcowy produkt klientowi. Nie istnieje jednak modelowa ścieżka kariery, ponieważ każda firma doradcza posiada własną strukturę, a charakter projektu zależy od branży klienta.
– Ukończone studia na danym kierunku to tylko klucz to świata doradztwa biznesowego. Owszem, wiedza, samodyscyplina oraz umiejętność współpracy w zespole to istotne elementy, które można wynieść ze studiów, jednakże przygotowanie merytoryczne do realizacji zadań doradczych zdobywa się zarówno w codziennej pracy z klientem, jak również poprzez program szkoleń prowadzonych przez firmę doradczą – przyznaje Dominik Wójcik.
Poszukiwane umiejętności
W doradztwie biznesowym liczą się kompetencje z zakresu analitycznego myślenia oraz wyciągania wniosków z dostępnych danych. Ogromne znaczenie mają również wysoko rozwinięte umiejętności miękkie, niezbędne w komunikacji z klientem, która stanowi fundament każdej formy konsultingu.
– Praca doradcy biznesowego w głównej mierze opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem, wspólnie spędzonym czasie na identyfikacji i rozwiązywaniu problemów, analizie i wyborze optymalnych kierunków, dzieleniu się wiedzą oraz konfrontacji merytorycznej, a wszystko odbywa się za sprawą spotkań, warsztatów, rozmów oraz szkoleń – podsumowuje Dominik Wójcik.

