Doradztwo biznesowe

Doradztwo biznesowe

We współpracy z

Accenture-old

Wybierz karierę w tej branży, jeżeli…

  • Potrafisz wyciągać trafne wnioski z obserwacji rynku
  • Jesteś w stanie proponować klientom nieszablonowe rozwiązania
  • Lubisz zdobywać wiedzę i specjalizować się w nowych dziedzinach

Porada eksperta jest na wagę złota – ta dewiza przyświeca współczesności, która opiera się na potędze informacji oraz efektywnego zarządzania wiedzą. Jednakże w coraz bardziej wielowymiarowej rzeczywistości odpowiednie wykorzystanie informacji może okazać się sporym wyzwaniem biznesowym. Stąd rosnące zapotrzebowanie na usługi doradcze, świadczone przez doświadczonych profesjonalistów.

Klasycznie istotą porady jest rozwiązanie istniejącego problemu, ale współczesne doradztwo biznesowe nie jest wykorzystywane jedynie w sytuacjach kryzysowych. Jego największą zaletą stała się dalekowzroczność, która pozwala konsultantom nie tylko na doraźne rozwiązywanie palących kwestii, lecz także na poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla swoich klientów.

– Zmieniające się otoczenie powoduje, że firmy muszą częściej dostosowywać swój sposób działania i model biznesowy. Rolą doradcy jest przewidywanie zmian rynkowych i wspieranie swoich klientów w adaptacji do nowych uwarunkowań biznesowych i technologicznych – tłumaczy Bartłomiej Dwojak, Management Consulting Manager w Accenture.

O tym, że konsulting jest potrzebny nowoczesnym organizacjom, mówią liczby. W samej Wielkiej Brytanii rynek usług doradztwa biznesowego wzrósł w 2015 r. o 8,2 proc. (dane za: The UK Consulting Market 2016). Jego obecna wartość, szacowana na blisko 7 mld funtów, doskonale obrazuje tempo rozwoju konsultingu, który bije własne rekordy z poprzednich lat. Warto jednak podkreślić, że za sukcesem branży nie stoją wyłącznie imponujące statystyki. Decydującym czynnikiem wpływającym na świetne wyniki doradztwa biznesowego są przede wszystkim specjaliści.

– Specjalizacja jest tym większa, im dłuższy staż pracy. Zatrudniamy najlepszych ludzi, a kultura korporacyjna oparta jest na innowacyjności, współpracy i działaniu zespołowym – wyjaśnia Bartłomiej Dwojak.

Wspomniane działania zespołowe są wyjątkowo istotne w doradztwie biznesowym z racji charakteru pracy, która opiera się właśnie na projektach. Dzięki nim konsultanci mogą z jednej strony doskonalić swoje umiejętności analityczne poprzez stałe monitorowanie rynkowych trendów, a z drugiej – unikają rutyny dzięki zaangażowaniu w zróżnicowane inicjatywy.

– Większa część pracy doradcy ma charakter projektowy. Zespół jest zobligowany do wypracowania produktu na czas, zgodnie z oczekiwaną jakością i budżetem. Często doradca pełni również rolę "odkrywcy": aktywnie rozmawia z klientem o tym, jak nowe trendy rynkowe i zmieniające się otoczenie konkurencyjne wpływa na klienta i w jaki sposób należy je wykorzystać – uzasadnia Bartłomiej Dwojak.

Oprócz odkrywania trendów rynku na zlecenie klienta, konsultanci sami dostrzegają, jak kształtują się ich potrzeby i jakie projekty są najpopularniejsze. Według eksperta Accenture w ostatnich latach doradcy biznesowi pracowali najczęściej nad projektami:

  • transformacyjnymi, szczególnie popularnymi w okresie po kryzysie 2008 r., których nadrzędnym celem była redukcja kosztów;
  • marketingowymi, cyfryzacyjnymi, sprzedażowymi i analitycznymi, które z kolei miały na celu zwiększenie lub odbudowanie po kryzysie zasięgu firmy, jej udziału w rynku i liczby klientów;
  • zorientowanymi na nowoczesne technologie, w ramach których doradcy biznesowi oferują swoim klientom rozwiązania z dziedziny biometrii, robotyki, rozszerzonej rzeczywistości czy technologii ubieralnych.

Baczna obserwacja rynku i trendów pozwala zatem doradcom biznesowym na dostarczanie klientom najlepszych biznesowych praktyk oraz dzielenie się wiedzą.

Ścieżka kariery

Studia stanowią początek kariery konsultanta w doradztwie biznesowym, który z czasem nabiera doświadczenia i poszerza swoją wiedzę. Trudno jednak ustalić modelową ścieżkę kariery, ponieważ każda firma doradcza posiada specyficzną strukturę, która czasami bywa uzależniona od branży klienta. Zazwyczaj jednak pierwszym szczeblem w zawodzie jest stanowisko analityka, do którego obowiązków należy rozpoznanie potrzeb klienta i ich analiza. Na dalszym etapie młody pracownik zostaje konsultantem, który czuwa nad bieżącą realizacją celów założonych w projekcie. Kolejny etap kariery dotyczy stanowiska managerskiego. Do zadań managera należy przedstawienie klientowi ostatecznej wersji projektu. Warto nadmienić, że każdy konsultant ma szansę wyspecjalizować się w wybranym obszarze kompetencyjnym.

– Duże firmy doradcze posiadają dedykowane zespoły, które specjalizują się w realizacji projektów w poszczególnych branżach, np. usługi finansowe, firmy produkcyjne, firmy telekomunikacyjne. Młodsi członkowie zespołu nabywają wiedzę praktyczną poprzez realizację projektów w danej branży pod okiem ekspertów – wyjaśnia Bartłomiej Dwojak.

Coraz częściej w doradztwie biznesowym istotne stają się umiejętności z zakresu IT i nowych technologii, ponieważ wielu klientów oczekuje wiedzy w zakresie innowacji.

Poszukiwane umiejętności

Zawód konsultanta wymaga kompetencji interpersonalnych – klienci cenią przede wszystkim otwarte relacje i obopólne zaufanie. Ponadto liczy się sprawność działania.

– Firmy doradcze budują zaufanie u swoich klientów oraz na rynku poprzez odpowiednią realizację projektów w ustalonym terminie, budżecie i zgodnie z oczekiwaną jakością. Niepowodzenie jednego projektu może skutkować zakończeniem relacji z klientem bądź obniżeniem reputacji na rynku – twierdzi Bartłomiej Dwojak.

Niemożliwe jest też pominięcie obszarów, którymi coraz częściej zajmuje się business advisory: big data, Internet Rzeczy oraz business intelligence. Te dziedziny pokazują, że od doradcy biznesowego wymaga się szerokiego spojrzenia na elementy biznesu także spoza branży.