Doradztwo cyfrowe

We współpracy z

Deloitte

Doradztwo cyfrowe jest obszarem związanym z ciągłą zmianą. Przeczytajcie tekst, w którym Wojciech Górniak, Dyrektor w Deloitte Polska, opowiada o specyfice pracy i możliwych ścieżkach rozwoju w konsultingu cyfrowym.

Rewolucja przemysłowa 4.0 oraz transformacja cyfrowa stawiają przed organizacjami wiele wyzwań. Digitalizacja oznacza przełom w zarządzaniu, wymusza na firmach opracowanie i zastosowanie nowych modeli biznesowych, które będzie można sprawnie i skutecznie wdrożyć, a także stale modyfikować oraz ulepszać. Osiągnięcie dojrzałości cyfrowej w biznesie zależy od sposobu organizacji firmy, operacjonalizacji zadań, optymalizacji i unowocześnienia procesów oraz wykwalifikowania kadry. Dojrzałość cyfrowa nie może być utożsamiana wyłącznie z zastosowaniem nowych technologii – to skomplikowany proces biznesowy oznaczający szereg zmian.

Cyfryzacja wiąże się między innymi z wdrażaniem nowych narzędzi, które wspierają procesy biznesowe. To na przykład dotarcie do potencjalnych klientów różnymi kanałami cyfrowymi, które może być skutecznym sposobem na poprawienie efektywności firmy oraz wygenerowanie dodatkowych przychodów.

Na transformacji cyfrowej zyskać może właściwie każda firma, choć w szczególności dotyczy to branż, które mają najwięcej interakcji z klientami, np. high-tech czy telekomunikacyjnej. Dlatego, że to właśnie klient jest powodem i celem transformacji. To jego potrzeby wymagają od organizacji zmiany dotychczasowego modelu operacyjnego, a często nowego podejścia do produktów i usług. Spełnienie jego oczekiwań oraz potrzeb wymiernie wpływa na wyniki ekonomiczne organizacji i przynosi mierzalny zwrot z inwestycji w transformację cyfrową.

Rolą doradców specjalizujących się w cyfryzacji jest identyfikowanie nowych możliwości i wykorzystanie ich do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Konsultanci mitygują pewne ryzyka i pokazują firmom, na rzecz których pracują, w jaki sposób mogą rozwijać swoje przedsiębiorstwa dzięki wykorzystaniu technologii do budowy nowych modeli biznesowych. Istotne przy tym jest umacnianie podejścia zorientowanego na klienta (customer-centric) poprzez badanie i projektowanie doświadczeń klientów – na etapie tworzenia strategii aż po jej realizację.

W funkcjonalnym obszarze strategii cyfrowych konsultanci, przeprowadzając digitalizację, pomagają firmom w dwóch wymiarach:

  1. w obszarze styku z klientem, np. sprzedaży, marketingu, obsłudze klienta,
  2. w obszarach korporacyjnych, takich jak np. finanse, księgowość czy HR, gdzie największą zaletą jest optymalizacja kosztów biznesowych przy większej efektywności działań.

– Mamy obecnie rozwiązania webowe i mobilne, social media itd., czyli wielką pajęczynę kanałów, z którą wiążą się dane. W ostatnim czasie mówi się wręcz o eksplozji danych, ponieważ przez ostatnie dwa lata wygenerowaliśmy ich więcej niż kiedykolwiek – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor w zespole Digital & Business Transformation w Deloitte.– Jako specjaliści ds. doradztwa cyfrowego pokazujemy firmom, w jaki sposób można przełożyć zakres posiadanych danych na zyski finansowe, generując tzw. insighty dla biznesu. W ten sposób wskazujemy klientom, jak z ogromu informacji wyciągnąć wartość dla siebie – dodaje.

Specyfika pracy

Konsulting cyfrowy wykorzystuje zwinne metody pracy. Zakłada elastyczne podejście, w którym akceptacja zmian w projekcie jest wpisana w charakter pracy. W realizowanych projektach digitalowych liczy się przede wszystkim tempo. Ważne jest częste testowanie, ulepszanie i dostosowywanie projektu, aby w najwyższym stopniu satysfakcjonował klienta.

– Nie ma czasu na długie i skomplikowane procesy decyzyjne trwające tygodniami czy miesiącami. Za każdą decyzją idą konkretne działania i testy. Jeśli wprowadzone działanie sprawdza się – przechodzimy do kolejnego kroku. Jeśli natomiast nie działa, wracamy do poprzedniego etapu – mówi Wojciech Górniak. – W ten sposób kreowana jest wartość dla biznesu.

Poszukiwane umiejętności

Doradztwo cyfrowe jest obszarem związanym z ciągłą zmianą, dlatego poszukiwani są kandydaci o unikalnych zdolnościach, którzy nie dość, że łączą różnorodne kompetencje, to jeszcze potrafią utrzymać szybkie tempo, jakie narzuca branża.

– Potrzebujemy ludzi, którzy rozumieją biznes, technologię oraz świat danych – mówi Wojciech Górniak. – Szukamy takich nieoszlifowanych diamentów, które po pewnym czasie stają się brylantami. W naszym obszarze wymagana jest ciekawość świata i bycie elastycznym. Jesteśmy innowacyjną praktyką – zajmujemy się tym, co transformuje biznesy przyszłości. Jesteśmy przekonani, że nasza praca będzie się zmieniać, dlatego potrzebujemy ludzi, którzy mają bardzo różne kompetencje i potrafią się dostosować do szybko zmieniającego się otoczenia biznesowego – dodaje ekspert Deloitte.

Mile widziani są kandydaci, którzy mogą wykazać się elementem przedsiębiorczości, np. udziałem w projektach studenckich. Równie ważne są umiejętności logicznego myślenia oraz pracy w zespole.

– Jest to istotne, ponieważ wszystkie projekty, które realizujemy, są kompleksowe i złożone. W związku z tym pracujemy w kilkuosobowych zespołach, w których każda osoba reprezentuje różny sposób myślenia i podejście do projektu – biznesowe lub technologiczne. Musimy na co dzień ze sobą współpracować i mówić tym samym językiem – dodaje Wojciech Górniak.

Ścieżki kariery

W większości firm konsultingowych ścieżki kariery wyglądają podobnie. Najczęściej osoba, która jest w trakcie studiów lub po ich ukończeniu nie ma jeszcze doświadczenia zawodowego, rozpoczyna pracę jako praktykant.

Obowiązki osoby na tym stanowisku nie wymagają jeszcze szczegółowej wiedzy z zakresu konsultingu czy technologii. Potrzebnych umiejętności nabywa się w praktyce, pracując przy konkretnych projektach oraz zadaniach.

Możliwość objęcia stanowiska konsultanta przychodzi wraz z nabywanym doświadczeniem. Następnie można zostać starszym konsultantem, managerem, starszym managerem, aż w końcu dyrektorem. Na dalszych etapach pojawiają się możliwości, by zostać partnerem.

"Kariera w Finansach i Bankowości"

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.