Analiza finansowa

Analiza finansowa

Cechy branży:

  • Kluczowy obszar dla funkcjonowania każdej firmy
  • Jedna z czołowych specjalizacji centrum doskonałości w ramach korporacji
  • Łączenie wiedzy z obszaru kontrolingu, audytu i księgowości pożądane wśród pracodawców

Sukces każdego przedsiębiorstwa zależy od trzech bardzo ważnych uwarunkowań – od jego sytuacji ukształtowanej w przeszłości, od obecnej działalności przedsiębiorstwa oraz od trafnych decyzji wyznaczających kierunki rozwoju przedsiębiorstwa w przyszłości. W wyniku wzrastającej konkurencyjności na rynku każda organizacja stara się zrozumieć i monitorować własny stan majątkowo-finansowy. Tej racjonalnej ocenie służą narzędzia, które wypracowano w obszarze analizy finansowej.

Analiza finansowa stanowi część analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa, a jej głównym celem jest dostarczanie osobom decyzyjnym w organizacji rzetelnych informacji na temat płynności. W ramach tego procesu analitycznego można wyróżnić kilka istotnych etapów badawczych, które obejmują weryfikację zdolności do generowania zysku (analiza rentowności i analiza przyczynowa wyniku finansowego), badanie płynności finansowej (analiza zdolności płatniczej) oraz sytuacji majątkowo-finansowej (analiza bilansu) i na końcu ocenę niezależności finansowej (analiza położenia finansowego).

Każde przedsiębiorstwo, chcąc prowadzić swoją działalność w oparciu o racjonalne i optymalne decyzje, powinno w pewnych okresach badać i sprawdzać swoją dotychczasową strategię biznesową. Tylko dzięki podjętym w sposób przemyślany krokom organizacja może uniknąć wielu rodzajów ryzyka, które uruchamiają nieodwracalny proces recesji i grożą nawet bankructwem.

– Analiza finansowa ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania firmy, także trudno przecenić jej rolę. W oparciu o informacje uzyskane dzięki analizie organizacja podejmuje najważniejsze decyzje dotyczące nowych inwestycji, zarządzania biznesem czy oceny efektywności działań – przyznaje Dominika Świerczyńska, Dyrektor Finansowego Centrum Doskonałości w HP Global Business Center we Wrocławiu.

Analiza finansowa czerpie wiedzę m.in. ze sprawozdań finansowych, biznesplanów i kosztorysów, które dają historyczny obraz działalności całego przedsiębiorstwa, oraz z materiałów zewnętrznych, czyli analizy rynku, klientów i konkurencji. Kwintesencją prac analitycznych jest planowanie finansowe i strategiczne, które jest niejako drogowskazem wskazującym drogę przedsiębiorstwu. – Używamy narzędzi do analizowania danych, które pozwalają nam wyciągać wnioski dotyczące pełnych danych finansowych i w oparciu o nie planować przyszłe działania. Odbiorcami wyników analizy są osoby zarządzające poszczególnymi działami w HP w różnych spółkach na całym świecie – potwierdza Dominika Świerczyńska.

Ścieżka kariery

Analiza finansowa, obok pozostałych wysoko rozwiniętych funkcji biznesowych, zyskuje wymiar globalny dzięki dynamicznemu rozwojowi centrów doskonałości (centres of excellence), które otwierają międzynarodowe organizacje w Polsce.

– Zakres usług dostarczanych branży finansowej przez centra usług stale się poszerza o zaawansowane procesy typu analiza finansowa, programy inwestycyjne oraz prognozy biznesowe – wyjaśnia Dominika Świerczyńska.

To właśnie te instytucje zatrudniają rzesze analityków finansowych, które mają szansę rozwijać swoje kompetencje w międzynarodowym środowisku. Jak może wyglądać taka ścieżka kariery?

– Odpowiem na przykładzie jednego z pracowników naszego centrum, który zaczynał pracę w HP jako analityk w Dziale Rachunkowości Międzynarodowej. Zajmował się zarządzaniem kosztami inwestycji w Anglii i Irlandii, analizą kosztów, trendów i odchyleń, tworzeniem rezerw oraz analizą bilansu w ścisłej współpracy z osobami decyzyjnymi z Wielkiej Brytanii. Kolejnym krokiem było stanowisko starszego analityka w zespole zarządzania kosztami operacyjnymi dla wszystkich oddziałów HP w Szwajcarii i Norwegii, włączając w to planowanie, prognozowanie, raportowanie i doradztwo dla biznesu. W ramach tej roli zajmował się również usprawnianiem procesów, standaryzacją oraz automatyzacją poszczególnych etapów przygotowania danych finansowych – opowiada Dominika Świerczyńska. – Następnie awansował na managera zespołu kosztów operacyjnych, a potem na kierownika działu zarządzania procesem prowizji dla partnerów HP dla naszych produktów, którymi są drukarki. Po pewnym czasie został starszym managerem w zespole wspierającym te produkty konsumenckie w regionie EMEA.

Poszukiwane umiejętności

Analitycy finansowi odpowiadają m.in. za sporządzanie analiz finansowych na potrzeby inicjatyw podejmowanych przez poszczególne jednostki, rekomendowanie możliwych rozwiązań dla potrzeb decyzyjnych, tworzą prognozy finansowe oraz biorą udział w kontroli księgowań i monitorowaniu ponoszonych kosztów. Dlatego na tym stanowisku wymagana jest specjalistyczna wiedza finansowa.

– Znakomicie sprawdza się wiedza z obszaru kontrolingu, audytu, podatków, księgowości, rachunkowości zarządczej, analizy finansowej i kredytowej. Cenione są także certyfikaty ukończenia szkoleń kierunkowych, np. ACCA, CIMA czy studiów podyplomowych. Ważne są również zdolności komunikacyjne, ponieważ codzienna praca wymaga stałego kontaktu z klientem – podsumowuje Dominika Świerczyńska.