Ubezpieczenia

Ubezpieczenia

We współpracy z

Grupa Generali

Cechy branży:

  • Wyzwania dla ubezpieczycieli w obliczu zmian w regulacjach prawnych
  • Nowe technologie wpływają na dynamiczny rozwój branży
  • Umiejętności analityczne kluczem do sukcesu w branży

Dynamika i stabilność – tak w dwóch słowach moglibyśmy opisać branżę ubezpieczeniową zarówno w ujęciu globalnym, jak i lokalnym. W najbliższych latach na kształt tego jednego z największych sektorów gospodarki będą wpływały dwa trendy o zasięgu międzynarodowym. Z jednej strony zmienią się usługi oferowane przez ubezpieczycieli za sprawą rozwijającego się rynku urządzeń mobilnych, z drugiej firmy ubezpieczeniowe będą musiały zmierzyć się z nowymi wymogami w zakresie sprawozdawczości (FATCA, Solvency II).

– Technologia była, jest i będzie wielkim "driverem" dla branży ubezpieczeniowej. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej zawsze kładłem bardzo duży nacisk na rozwój technologii, jak i na jej jak najszersze wykorzystanie. Z doświadczenia wiem także, że we wszystkich dotychczas realizowanych projektach, w których zastosowaliśmy nowoczesne rozwiązania technologiczne, odnieśliśmy sukces. Inwestycje te nie tylko się zwróciły, ale nadały biznesowi zupełnie inny, nowy wymiar – przyznaje Mariusz Kozłowski, Wiceprezes Grupy Generali Polska.

Innowacyjne podejście do ubezpieczeń będzie miało wpływ nie tylko na formę oferowanych usług, ale również zmieni strukturę zatrudnienia w tym sektorze.

– Obecnie coraz bardziej odczuwamy znaczenie big data i możliwości praktycznego wykorzystania nowoczesnych metod analitycznych w ubezpieczeniach, np. do analiz zdarzeń i interakcji klientów z firmami ubezpieczeniowymi. Dzięki temu mamy możliwość lepszego zrozumienia zachowań klientów oraz ich oczekiwań, co stanowi dla nas podstawę do poprawy produktów, standardów i efektywności obsługi, a w ostatecznym rozrachunku również pozycji ubezpieczyciela – wyjaśnia Mariusz Kozłowski. – W Generali chcemy rozwijać się właśnie w tym kierunku. Tworzymy nowy dział analityczny, ponieważ wierzymy, że analitycy stanowią o potędze firmy.

Technologiczne zmiany dotyczą jednakże nie tylko relacji ubezpieczyciel–klient. Za sprawą dyrektywy Solvency II, która ostatecznie ma wejść w życie w 2016 roku, branża ubezpieczeniowa na nowo będzie musiała się przyjrzeć nie tylko procedurom zarządzania ryzykiem, ale również takim zagadnieniom, jak m.in. weryfikacja hurtowni danych.

Poza dynamiką w kontekście rewolucji technologicznej ubezpieczenia wyróżnia jeszcze jedna cecha:

– Poza obowiązkowym ubezpieczeniem OC, komunikacyjnym czy zawodowym, ubezpieczyciele oferują produkty, które są… "nienamacalne" – mówi Mariusz Kozłowski. – Naszym klientom nie oferujemy określonej sumy pieniędzy po zakończeniu terminowej lokaty czy też możliwości sfinansowania wymarzonego domu. Ubezpieczyciele pracują na bardzo trudnej materii. Klienci, wybierając produkty ubezpieczeniowe, obdarzają ubezpieczyciela dużym kredytem zaufania i powierzają mu zabezpieczenie swojej przyszłości.

Ubezpieczenia dzielą się ogólnie na trzy segmenty: ubezpieczenia majątkowe, na życie oraz zdrowotne. Podmioty funkcjonujące na rynku można podzielić na cztery grupy: ubezpieczyciele (towarzystwa zajmujące się szacowaniem ryzyka oraz tworzeniem i sprzedażą produktów ubezpieczeniowych), reasekuratorzy (podmioty ubezpieczające innych ubezpieczycieli przed znaczącymi szkodami), brokerzy (reprezentują interesy ubezpieczeniowe klienta, identyfikują ryzyko i doradzają w zakresie ubezpieczeń) oraz agenci i multiagenci ubezpieczeniowi (pośrednicy oferujący produkty ubezpieczeniowe jednego lub wielu ubezpieczycieli).

Ścieżka kariery

W branży ubezpieczeniowej można wyróżnić pięć różnych funkcji:

Underwriting – czyli szacowanie ryzyka; polega na dokładnej analizie ryzyka, uwzględniającej wiele zmiennych, takich jak uwarunkowania branży czy kwestie demograficzne oraz na wyliczeniu ceny za produkt ubezpieczeniowy dla klienta.

Wycena aktuarialna – polega na opracowywaniu modeli finansowych opartych o dane statystyczne i analizę ryzyka, w tym rachunek prawdopodobieństwa, elementy matematyki finansowej oraz metody numeryczne.

Sprzedaż – ta funkcja występuje w ramach towarzystw ubezpieczeniowych, ale sprzedażą zajmują się również firmy brokerskie i agenci.

Likwidacja szkód – proces polegający na podejmowaniu czynności zmierzających do ustalenia wysokości odszkodowania lub świadczenia za powstałą szkodę, czyli czynności pomiędzy zgłoszeniem roszczenia a wypłatą odszkodowania bądź odmową.

Zarządzanie produktami – tym obszarem zajmuje się manager produktu, który odpowiada za rozwój oferty w zakresie produktów oferowanych przez ubezpieczyciela dla klientów indywidualnych i firm, zarówno pod względem marketingowym, sprzedażowym, jak i szacowania ryzyka.

Poszukiwane umiejętności

W zależności od działu do sektora ubezpieczeń poszukiwani są kandydaci z różnymi predyspozycjami. W przypadku specjalistów ds. szacowania ryzyka poszukiwani są pracownicy ze zdolnościami numerycznymi oraz umiejętnościami komunikacyjnymi. Pracownicy działu underwriting powinni być sumienni i dociekliwi. Kompetencje interpersonalne powinien posiadać również aktuariusz. Kandydaci planujący karierę w działach sprzedaży lub firmach brokerskich powinni oczywiście znać produkt, ale poszukiwanymi umiejętnościami są głównie łatwość w nawiązywaniu kontaktów z klientem i budowanie długoterminowych relacji.

– W naszej branży ogromne znaczenie ma myślenie analityczne, które osobiście weryfikuję przy każdej bezpośredniej rozmowie, ale liczą się również takie cechy, jak kreatywność i otwartość na zmiany – podsumowuje Mariusz Kozłowski.