Dlaczego ta branża?
- Obszar oferujący wysoko wyspecjalizowana zadania w ramach sektora BPO/SSC
- Szansa na wspieranie zarządu w ważnych decyzjach strategicznych
- Praca dla osób potrafiących konstruktywnie wyciągać wnioski z szeregu danych
W przestrzeni nacechowanej ciągłą zmianą zarówno w ujęciu lokalnym, jak i międzynarodowym, zachowanie dobrej kondycji przedsiębiorstwa zależy od informacji, którymi dysponuje, pozyskuje i zarządza organizacja. Obecnie przyspieszająca dynamika przemian rynkowych wymaga od osób zarządzających nie tylko elastyczności. Znaczenia nabiera trafne i przemyślane podejmowanie długookresowych oraz krótkookresowych decyzji. W tym celu współczesne organizacje wykonują szereg analiz, aby móc ocenić swoją kondycję w świecie biznesu. Ze względu na przedmiot analiz możemy je podzielić na analizę otoczenia przedsiębiorstwa oraz analizę zjawisk i procesów zachodzących w danej organizacji.
Analiza finansowa, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy finansowej strony organizacji. Eksperci korzystają z jej narzędzi przy ocenie kondycji przedsiębiorstwa oraz efektywności przedsięwzięć i decyzji finansowych.
W procesie analitycznym zazwyczaj bada się płynność finansową, strukturę finansowania, rentowność, zdolność do obsługi zadłużenia i sprawność w zarządzaniu kapitałem spółek. Co ważne, informację finansową, którą dostarczają analitycy, wykorzystuje się nie tylko wewnątrz organizacji – służy ona również do budowania relacji z partnerami, w tym przede wszystkim z bankami, które zawsze są żywo zainteresowane kondycją finansową przedsiębiorstwa w przypadku udzielania np. kredytu inwestycyjnego.
Analiza finansowa czerpie wiedzę m.in. ze sprawozdań finansowych, biznesplanów i kosztorysów, które dają historyczny obraz działalności całego przedsiębiorstwa, oraz z materiałów zewnętrznych, czyli analizy rynku, klientów i konkurencji. Kwintesencją prac analitycznych jest planowanie finansowe i strategiczne, które jest niejako drogowskazem wskazującym przedsiębiorstwu kierunek rozwoju.
Ze względu na dużą ilość danych analitycy sięgają po wiele narzędzi, które pozwalają im wyciągać wnioski i przekładać bazy danych na wartościową informację. Jej odbiorcami są osoby zarządzające określonymi pionami w organizacji.
– Obszar analizy finansowej daje szerokie spektrum działalności przedsiębiorstwa, wychodząc poza ramy jednej konkretnej dziedziny. Wynika to z uczestniczenia w procesie analizy sprawozdań i wskaźników finansowych, jak również rekomendowania i wspierania zarządu korporacji w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych – przyznaje Wojciech Zawadzki, Financial Planning & Analysis Manager w Ecolab Services Poland.
Ścieżka kariery
Ze względu na szeroki zakres analizy finansowej pracodawcy poszukują specjalistów, którzy będą rozumieć mechanizmy działania organizacji, wyciągać wnioski z szeregu danych, dostrzegać związki pomiędzy nimi i udzielać managerom trafnych wskazówek. Ogromne znaczenie w tym obszarze ma również znajomość zasad, którymi rządzi się określona branża.
Analityków biznesowych potrzebują przede wszystkim międzynarodowe organizacje, dlatego możliwości kariery warto szukać w ramach sektora nowoczesnych usług biznesowych.
– Rozwój w Polsce centrów biznesowych jest zdecydowaną wartością dodaną dla przedsiębiorstw, ponieważ skupia zdolnych ludzi i pozwala im przyczyniać się do rozwoju firmy również poprzez zaangażowanie w kluczowe procesy i decyzje – dodaje Wojciech Zawadzki.
Jednym z nich jest z pewnością właśnie analiza finansowa. Znaczenie tego obszaru w strukturze organizacji przekłada się na ciekawe perspektywy zawodowe.
– Ścieżka kariery zwykle rozpoczyna się od pozycji analityka, który przechodząc przez różne obszary finansów ma możliwość rozwoju kompetencji oraz know-how. Ambitna osoba w przeciągu kilku lat może awansować na pozycję lidera zespołu, managera złożonych procesów i analiz zarówno w Polsce, jak i w innych organizacjach finansowych firmy za granicą – mówi Wojciech Zawadzki.
Poszukiwane umiejętności
Wykształcenie ekonomiczne z pewnością ułatwia pracę w obszarze analitycznym, ale w przypadku dużych organizacji, które przygotowują specjalistów do zawodu analityka, nie zawsze jest to konieczne.
– W dynamicznym środowisku analizy finansowej niezmiernie ważna jest umiejętność strategicznego podejścia do napotkanych zagadnień oraz wyciągania konstruktywnych wniosków, jak i klarowna komunikacja ze wszystkimi odbiorcami informacji (zarówno z lokalnym zespołem, jak i kadrą zarządzającą w centrali firmy) – podpowiada Wojciech Zawadzki.
Jednakże strona techniczna wymaga od tych specjalistów również dodatkowej wiedzy z obsługi takich narzędzi, jak MS Excel, Access czy PowerPoint. Ceni się również znajomość MSSF, amerykańskiego GAAP czy też raportowania finansowego. W przyszłości analitycy finansowi mogą zasilić szeregi analizy biznesowej, realizować się w kontrolingu bądź audycie. Dodatkowo, niezbędna jest znajomość języków obcych. By poszerzyć swoje horyzonty, warto również pomyśleć o międzynarodowych kwalifikacjach, takich jak ACCA bądź CIMA.

