Finansowe centra doradcze

Finansowe centra doradcze

Wybierz karierę w tej branży, jeżeli…

  • Chcesz pracować przy projektach doradczych wymagających zaawansowanej wiedzy finansowej
  • Myślisz w przyszłości o karierze w konsultingu bądź w innych obszarach centrów usług wspólnych
  • Posiadasz świadomość biznesową, czyli świetnie łączysz kompetencje analityczne z komunikacyjnymi

W wyniku postępującej globalizacji oraz zmian technologicznych międzynarodowe organizacje mają do czynienia z coraz bardziej skomplikowaną rzeczywistością biznesową. Skuteczne strategie decydują obecnie o przewadze w każdej branży, stąd rosnące zapotrzebowanie na funkcje finansowe, które dostarczą managerom wyższego szczebla wysokiej jakości informacji pozwalających na podejmowanie trafnych decyzji biznesowych.

W ciągu ostatnich kilku lat procesy finansowe zaczęły odgrywać nie tylko coraz większą rolę w globalnych strukturach przedsiębiorstw, ale również przeszły ogromną transformację ze względu na oczekiwania po stronie biznesu. Zaczęto skupiać się na tych działaniach, które przyczyniają się do udoskonalania procesu podejmowania decyzji biznesowych. O tym, jak ewoluowały tradycyjne funkcje działów finansowych, świadczy rozwój centrów biznesowych w Polsce. Dzięki bogatemu doświadczeniu tych jednostek w obszarze rozwiązań offshoringowych poza wsparciem operacyjnym zaczęto oczekiwać od nich nowych funkcji, takich jak rola lidera zmiany, kreatora wartości oraz stratega. W wyniku tego trendu w sektorze usług biznesowych można mówić o powstaniu komórek doradczych (ang. advisory centres).

– Finance Advisory Center to dział EY Global Delivery Services Poland, czyli centrum usług wspólnych dedykowanego obsłudze globalnej organizacji, którą jest EY. Nasze centrum posiada 13 działów, które kompleksowo obsługują klientów – siedziby EY z całego świata. Finance Advisory Center jest działem z obszaru finansów, który zatrudnia specjalistów i ekspertów w swoich dziedzinach. To kolejny etap w możliwości kierowania swoją karierą w finansach – wyjaśnia Alan Walker, Finance Advisory Center Leader w EY Global Delivery Services Poland. – W naszym dziale oferujemy klientom kompleksową obsługę w kwestiach finansowych wysokiego szczebla. Do naszych zadań należy pełne doradztwo oraz analiza biznesowego otoczenia naszych klientów. To bardzo złożone i odpowiedzialne zadania. Ale praca przy nich daje mnóstwo satysfakcji.

Dojrzałość operacyjna i biznesowa, którą osiągają centra usług wspólnych, oznacza zatem nowy zakres kompetencyjny tych jednostek, wymagający specjalistycznej wiedzy w obszarze finansów. W praktyce finansowe centra doradcze zajmują się kilkoma obszarami kompetencyjnymi, czyli:

  • planowaniem, które dzięki analizie danych finansowych ma wpływ na tworzenie planów strategicznych, budżetów dla poszczególnych jednostek biznesowych oraz przewidywanie wyników finansowych, co stanowi ważną część zarządzania efektywnością (ang. performance management);
  • raportowaniem zarządczym, czyli tworzeniem raportów w oparciu o spójne, rzetelne i jednolite źródła danych;
  • kontrolingiem, dotyczącym monitoringu oraz analizy finansowej przedsiębiorstwa;
  • innymi wyspecjalizowanymi obszarami, do których zaliczamy analizę aktuarialną, zarządzanie ryzykiem oraz zarządzanie określoną grupą aktywów.

Ścieżka kariery

Karierę w finansowym centrum doradczym można rozpocząć, będąc wcześniej specjalistą w innym obszarze wsparcia klienta.

– Często dołączają do nas osoby młode, które dopiero zaczynają zdobywać doświadczenie w finansach. Jednak po jakimś czasie, dzięki swoim codziennym obowiązkom, ale też jasno określonej w naszym centrum ścieżce kariery, stają się one gotowe na dołączenie do zespołu Finance Advisory Center. Jeśli tylko mają taką chęć i oczywiście kompetencje, zachęcamy i dajemy im taką możliwość – mówi Alan Walker.

Finansowe centra doradcze mogły powstać dzięki dwóm kluczowym czynnikom, czyli technologii oraz wysoko wyspecjalizowanej kadrze finansowej.

– Większość stanowisk ma charakter doradczy. Chcąc być partnerem w biznesie dla osób zarządza-jących EY na całym świecie, poszukujemy przede wszystkim ekspertów i osób doświadczonych, które posiadają wiedzę z obszaru finansów – wyjaśnia Alan Walker. – Nasi pracownicy posiadający określoną ścieżkę kariery stają się ekspertami; dzieje się tak dzięki m.in. gromadzeniu doświadczenia w pracy z osobami z najwyższego szczebla w hierarchii finansowej oraz licznym szkoleniom, które im zapewniamy. Mam tu na myśli międzynarodowe kwalifikacje, takie jak np. ACCA lub CIMA.

Co ważne, biorąc udział w międzynarodowych projektach, specjaliści pracujący w finansowych centrach doradczych mogą kontynuować karierę w innych obszarach.

– Osoby pracujące w Finance Advisory Center EY, jeśli tylko mają chęć i kompetencje, mogą kontynuować karierę w innych działach naszego centrum, zdarza się również, że decydują się one rozwijać w części konsultingowej naszej organizacji – dodaje Alan Walker.

Poszukiwane umiejętności

Rozpoczynając karierę w finansowym centrum doradczym należy posiadać wiedzę z obszaru finansów i księgowości, w tym również z dziedziny zarządzania finansami. Dodatkowo, ogromne znaczenie ma także biegła znajomość języka angielskiego. Poza kompetencjami technicznymi liczą się również umiejętności miękkie.

– Zacznijmy od umiejętności komunikacyjnych, które są kluczowe w budowaniu relacji biznesowych. Pamiętajmy, że tacy pracownicy współpracują z managerami najwyższego szczebla, partnerami oraz dyrektorami. Dlatego przekazywanie precyzyjnych i właściwych informacji w odpowiednim czasie ma dla nas ogromne znaczenie. Oprócz tego w pracy na dużych zbiorach danych musimy posiadać kompetencje analityczne. Myślę, że umiejętności miękkie oraz analityczne są podstawą świadomości, którą nazwałbym świadomością biznesową. Dzięki niej jesteśmy w stanie rekomendować naszym klientom najlepsze rozwiązania, których celem jest udoskonalanie finansowej strony organizacji – podsumowuje Alan Walker