Asset & Fund Services

Asset & Fund Services

We współpracy z

Securities Services (BNP Paribas S.A. Oddział w Polsce)

Jakie są tajniki księgowości funduszy inwestycyjnych?

Globalizacja rynków finansowych sprawiła, że możliwości inwestycyjne są obecnie znacznie większe niż jeszcze dekadę temu i stale rosną, co czyni inwestycje dziedziną rozwojową i przyszłościową. Wraz z rozwojem rynku kapitałowego następuje też znaczna rozbudowa procesu inwestycyjnego.

Skomplikowanie struktury i liczne możliwości inwestowania kapitału spowodowały wzrost znaczenia profesjonalnych instytucji oferujących usługi powiernicze (ang. securities services). Opierają się one na zarządzaniu kapitałem inwestora przez fund managera, który wdraża strategię inwestycyjną i opiekuje się aktywami funduszu, czyli jego portfelem. Jedną z form powiernictwa są fundusze inwestycyjne.

– Proces inwestycyjny składa się z kilku etapów: samej obsługi inwestycji, czyli nabycia papierów wartościowych i związanego z tym rozliczenia transakcji od strony banku oraz wyceny portfela inwestycyjnego – opisuje Jarosław Kokoszka, Dyrektor Departamentu Księgowości Funduszy Inwestycyjnych w BNP Paribas Securities Services.

Obsługę procesów związanych z administrowaniem funduszami inwestycyjnymi (Asset & Fund Services) oferują instytucje finansowe dysponujące szeroką wiedzą o rynkach kapitałowych. Należą do nich banki depozytariusze (custodian banks), takie jak BNP Paribas Securities Services.

– Specyfiką naszej instytucji jest to, że w odróżnieniu od tradycyjnej bankowości, która opiera się na przyjmowaniu depozytów i udzielaniu pożyczek, my prowadzimy działalność polegającą na wspieraniu procesu inwestycyjnego naszych klientów, najczęściej funduszy inwestycyjnych – tłumaczy ekspert.

W obszarze administracji funduszami można wyróżnić kilka funkcji, w tym depozytariusza, przechowującego aktywa funduszu, agenta transferowego, którego rolą jest rejestr inwestorów funduszu, dystrybucji jednostek funduszu w systemie sprzedaży, a także obsługi procesów middle i back office. W ramach tej ostatniej pracują zespoły specjalistów zajmujące się między innymi księgowaniem.

– Księgowość funduszy inwestycyjnych prowadzi się z różnych powodów. Docelowo jest to wycena funduszu inwestycyjnego i publikacja tej wyceny. Oprócz tego istnieje kontrola wyceny – mówi Jarosław Kokoszka.

Proces wyceny funduszu inwestycyjnego składa się z czterech etapów. Pierwszym jest księgowanie transakcji, czyli wprowadzanie aktywności funduszu inwestycyjnego na rynku. Kolejnym etapem, po zarejestrowaniu wszystkich transakcji, jest rekoncyliacja. Polega ona na uzgodnieniu transakcji zaksięgowanych w systemie z pozycjami na koncie klienta w banku i na rachunku brokerskim. Po księgowaniu i rekoncyliacji następuje aktualizacja wyceny, potrzebna, ponieważ ceny papierów wartościowych zmieniają się każdego dnia. Ostatnim jest etap kalkulacji NAV (ang. net asset value, wartość aktywów netto) i jej kontroli. Jeśli w organizacji jest zespół shadow fund accounting, kontroli wcześniej dokonanej wyceny, pojawia się etap dodatkowy, czyli weryfikacja z zewnętrznym podmiotem. W zależności od tego, jaka jest organizacja zespołów w księgowości, te cztery etapy realizowane są przez jednego księgowego lub przez poszczególne zespoły: transaction control, reconciliation, NAV control.

Ścieżka kariery

W odpowiedzi na sprecyzowane oczekiwania pracowników młodego pokolenia co do możliwości rozwoju, planowania kariery i stałego otrzymywania informacji na temat jej postępów, w BNP Paribas Securities Services powstały ścieżki kariery. W obszarze administracji funduszy inwestycyjnych można rozwijać się na następujących drogach:

  • eksperckiej (eksperci w zakresie księgowości, usług finansowych);
  • projektowej, związanej z pracą przy projektach np. przenoszenia procesów z innych lokalizacji do naszego biura;
  • analitycznej, będącej połączeniem ścieżki eksperckiej i technicznej i stanowiącej wsparcie techniczne dla procesów;
  • trenerskiej;
  • relacji z klientami;
  • liderskiej.

Nasz rozmówca, Grzegorz Karpowicz, jest na ścieżce trenerskiej.

– Jako trener mogę uczestniczyć we wdrażaniu nowych pracowników, a także prowadzić szkolenia dla departamentu, które wcześniej przygotowałem wspólnie z zespołem treningowym – opowiada specjalista. – Jest to świetna ścieżka dla kogoś, kto lubi dzielić się wiedzą.

Możliwości rozwoju

Eksperci podkreślają, że równie ważnym aspektem co precyzyjnie zaplanowana ścieżka kariery, są dla pracowników młodego pokolenia możliwości rozwoju. Dlatego w BNP Paribas Securities Services szkoleń jest bardzo wiele, począwszy od treningu wstępnego, podczas którego nowy pracownik oprócz umiejętności technicznych zdobywa wiedzę na temat wartości firmy, jej działalności oraz procesów, poprzez liczne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, zarówno z umiejętności twardych, jak i miękkich, po inicjatywę Hungry for Knowledge, w ramach której managerowie dzielą się wiedzą i doświadczeniami.

Szerokie są możliwości rozwoju w kierunku liderskim. – Budując kulturę organizacyjną, staramy się wzmacniać kompetencje liderów – mówi Jarosław Kokoszka. – Szanse na rozwój w tym kierunku są duże, bo wraz ze wzrostem naszego biura firma musi budować odpowiednią strukturę organizacyjną. Istnieje też dedykowany program rozwoju dla wybierających ścieżkę liderską.

Poszukiwane umiejętności

Ze względu na kompleksowość tej pracy i wyzwania, jakie stawia, zespół cech poszukiwanych u kandydata jest szeroki i zróżnicowany.

Podstawą jest znajomość języków obcych. Większość pracy odbywa się w języku angielskim, dlatego jest on niezbędny. Umiejętność posługiwania się drugim językiem obcym stanowi duży atut.

Od kandydata oczekuje się pewnego stopnia wiedzy specjalistycznej: powinien posiadać informacje w zakresie rachunkowości, podstawy księgowości, a także orientować się na rynku kapitałowym, znać zagadnienia z zakresu funduszy inwestycyjnych i wiedzieć, czym są różne instrumenty finansowe.

– Mogę podpowiedzieć, że zaniedbywanym i uznawanym za mało interesujący przez niektórych kandydatów tematem są obligacje – a jest to szeroki i ciekawy zakres zagadnień w inwestycjach – mówi Jarosław Kokoszka.

Ważny jest również profil operacyjny. Jak wyjaśnia ekspert, składają się na niego umiejętności pracy w zespole, bycie dynamicznym, a jednocześnie dokładnym w tym, co się robi, szybkość działania, inteligencja, zdolności analityczne oraz rozumienie pracy. Oprócz tego istotna jest umiejętność pracy pod presją czasu, zdolność szybkiego podejmowania decyzji i wielozadaniowość. W przypadku pracownika, który łączy swoją przyszłość z pracą w obszarze relacji z klientami, liczą się również umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne.

Istotna jest również motywacja pracownika.

– Idealny kandydat powinien interesować się tym, co robimy – tłumaczy Jarosław Kokoszka. – Dlatego chcemy, żeby po rozmowie rekrutacyjnej potencjalny pracownik wiedział, na czym będzie polegała jego praca, jakiej wiedzy i umiejętności oczekujemy.