Rynek potrzebuje specjalistów odpowiedzialnych za jakość danych. Analityk Master Data to profesja łącząca kompetencje techniczne i analityczne z komunikacyjnymi, specjalista odpowiedzialny za powodzenie zmian procesów biznesowych.
Wraz z eksplozją ogromnej liczby danych, do których mamy dostęp dzięki dynamicznemu rozwojowi nowych technologii, organizacje powinny w maksymalnym stopniu wykorzystać ich wartość. Jednym z najważniejszych wyzwań obecnie jest zrozumienie i przewidywanie zachowań ludzi, zapisanych w zbiorach informacji, którymi dysponują przedsiębiorstwa.
W czasie szybkiego przyrostu danych coraz większego znaczenia nabiera ich rzetelność oraz wiarygodność, zwłaszcza w świecie biznesu, w którym za priorytet można potraktować dostarczanie właściwych informacji do właściwych osób we właściwym czasie. Dane to tak naprawdę obecnie majątek każdej organizacji – mają one ogromne znaczenie dla wszystkich operacji, analiz, procesów i statystyk. W związku z rosnącym znaczeniem regulacji, dominacją architektury opartej na usługach (service-oriented architecture, w skrócie: SOA) oraz popularnością rozwiązań chmurowych (software as a service, w skrócie: SaaS) coraz więcej organizacji interesuje się zagadnieniem danych referencyjnych (w literaturze przedmiotu, ze względu na problemy z właściwym przekładem, stosuje się angielski odpowiednik master data).
Na master data składają się niezbędne i kluczowe informacje, które mają zapewnić organizacjom płynny przebieg procesów i operacji biznesowych.
– Master data dotyczy wszystkiego, co nas otacza. Tak naprawdę w każdej dziedzinie spotykamy się z elementami takich zbiorów. Są to przykładowo dane teleadresowe dostawców, odbiorców, producentów i sklepów, które są używane na co dzień w wielu procesach biznesowych, np. księgowaniu faktur, płatności lub w logistyce. Drugim przykładem mogą być produkty konsumenckie, od jogurtu do samochodu bądź ubrania. Wyobraźmy sobie, że każdy taki produkt to setki danych związanych z wielkością, sposobem pakowania, informacjami o materiałach niebezpiecznych, systemie przewozu, layoucie opakowania lub składzie produktu – wyjaśnia Michał Krauze, Transformation Manager/LEAN Strategy Manager w Infosys BPO Poland.
Organizacja zarządzająca niezliczoną ilością danych może łatwo się w nich zatracić. Często mamy do czynienia z sytuacją, podczas której dane wprowadzają przypadkowe osoby, bez zastosowania specjalnych reguł i bez ściśle przypisanych ról. Efekt? Zamiast uporządkowanego systemu organizacja może się zetknąć z chaosem informacyjnym, na który składają się powtarzające się grupy tych samych klientów bądź identyczne produkty przypisane do oddzielnych kategorii lub posiadające sprzeczne cechy. W celu uniknięcia nadmiernego bałaganu w gromadzeniu informacji biznesowych współczesne organizacje coraz częściej koncentrują się na zarządzaniu jakością danych, czyli master data management.
– Jakość danych to klucz do sukcesu. Wyobraźmy sobie błędną cenę produktu, np. jogurt za 120 zł albo litrowe mleko zapakowane w dwulitrową butelkę, samochód z trzema kołami, raport, w którym występują dwa kraje: Polska i Polska. Od poprawności master data zależy produkcja (niezależnie czy jest to faktura, samochód czy raport). Błędna master data (np. minimalnie zła cena czy zły numer konta) może prowadzić do jawnych i bardzo widocznych błędów jak powyżej, ale może też być bardzo trudna do wykrycia i powodować milionowe straty – konkluduje Michał Krauze.
Profil i zakres obowiązków
Specjalista w obszarze master data zapewnia przede wszystkim terminowość oraz poprawność danych wprowadzanych do systemu informatycznego, który wspiera zarządzanie przedsiębiorstwem (np. SAP). Poza sprawdzaniem jakości danych nadzoruje również ich transfer pomiędzy określonymi systemami oraz weryfikuje wprowadzanie ewentualnych poprawek do systemu. Dodatkowo, Master Data Analyst wspiera jednostki biznesowe, prowadząc szkolenia dla użytkowników systemów. Zakres obowiązków zależy również od struktury zespołu.
– W zależności od systemów, na których pracujemy i używanych technologii, skład jest troszkę inny. Master data to wspaniałe miejsce dla analityków oraz osób po kierunkach informatycznych. Większość zespołu to właśnie takie osoby – dokładne, lubiące dane, umiejące szybko je analizować i potrafiące łączyć elementy różnych zbiorów. Druga część to osoby mocne technicznie, które pomogą w automatyzacji procesów lub w obsłudze bardziej skomplikowanych systemów. Trzeci profil to osoby wyjątkowo dobre komunikacyjnie, rozumiejące biznes i potrafiące go modyfikować na potrzeby klienta. Dodatkowo, oprócz osób zarządzających zespołami pod kątem typowo operacyjnym ważne jest, aby mieć zespół ludzi, którzy pomagają lub napędzają z klientem zmiany biznesowe, czyli dokonują ich transformacji – dodaje Michał Krauze.
Perspektywy rozwoju
Pracując w obszarze master data management, specjaliści otrzymują szansę na uzyskanie unikalnych kompetencji analitycznych, technicznych czy też komunikacyjnych, a takie umiejętności zdecydowanie procentują w przyszłości.
– Kiedy patrzę na siebie i współpracowników to – i tutaj mówię absolutnie szczerze – ta praca otwiera bardzo wiele drzwi. Można rozwijać się w kierunku specjalistycznym, zarządczym, jak i projektowym. Aktualnie w MDM tworzy się bardzo wiele zaawansowanych ról, od których zależy powodzenie transformacji procesów biznesowych i rozwoju systemów informatycznych. Mogę z całą pewnością powiedzieć, że jest to jeden z zawodów przyszłości – podsumowuje Michał Krauze.

