Solution Owner

Solution Owner

We współpracy z

Arla Global Shared Services

Wybierz karierę na tym stanowisku, jeżeli...

  • Posiadasz świadomość biznesową podpartą wiedzą z zakresu IT
  • Chcesz w przyszłości pracować jako Project Manager
  • Planujesz rozwijać się w obszarze zarządzania zmianą

Międzynarodowe organizacje stoją przed wieloma wyzwaniami, a wśród nich z pewnością warto wymienić inwestycje w nowe technologie, rozwój infrastruktury IT oraz usprawnianie systemów operacyjnych. Zapewnienie sprawnego przepływu informacji biznesowych, monitorowanie ich efektywności oraz tworzenie lepszych rozwiązań pozwalają skupić się międzynarodowym spółkom na ich głównej działalności.

Optymalizacją procesów operacyjnych przy wsparciu nowych technologii oraz systemów zajmują się eksperci centrów biznesowych w Polsce. Ponieważ usprawnianie oraz obszar zarządzania zmianą wymagają wysokiej klasy specjalistów, coraz częściej na polskim rynku pracy można spotkać oferty dedykowane ekspertom nazywanym Solution Ownerami. Tę funkcję spotkamy przede wszystkim w dużych, międzynarodowych organizacjach.

– Rolę Solution Ownera, jego odpowiedzialność oraz zakres obowiązków określa profil biznesowy organizacji. W moim przypadku możemy mówić o procesach P2P (skrót od procure-to-pay – przyp. red.). Zajmuję się zatem systemami powiązanymi z tym wycinkiem operacji, tj. ich rozwojem, poszukiwaniem i zakupem nowych rozwiązań, nadzorowaniem testów i tworzeniem odpowiednich raportów w systemie, wdrażaniem usprawnień oraz prowadzeniem projektów dotyczących nowych rozwiązań, w tym technologicznych. Solution Owner łączy dwa światy – z jednej strony będzie nim biznes, a z drugiej – osoby reprezentujące pion IT. W związku z tym rolę Solution Ownera można porównać do profesji negocjatora i tłumacza, który przekłada oczekiwania biznesowe na język zrozumiały dla IT i odwrotnie. Jednocześnie, rozumiejąc specyfikę i wymagania obu stron, doprowadza do kompromisowego wyboru najlepszych rozwiązań – wyjaśnia Daniel Biechoński, Solution Owner w Arla Foods Global Financial Service Centre.

Solution Ownera można również uznać za przykład transformacji rynku pracy, w ramach którego od kandydatów oczekuje się nie tylko wiedzy biznesowej, ale również kreatywnego rozwiązywania problemów przy znajomości przedmiotowej i proceduralnej z obszarów IT.

– Solution Owner jest ekspertem, dlatego musi rozumieć, jak przebiega wybrany proces; a mogą nim być nie tylko operacje księgowe, ale również np. HR bądź zakupy (zaopatrzenie). Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie przełożyć punkt widzenia biznesu na język systemowy, sugerować zmiany, wdrażać nowe rozwiązania i realizować cele zawodowe w kulturze opartej na doskonaleniu procesów, czyli tzw. process improvement – mówi Daniel Biechoński i dodaje: – Wiedzę ekonomiczną zdobyłem studiując Zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Gdańskim. Informatyka również była w kręgu moich zainteresowań, stąd pomysł na dodatkowe studia na Politechnice Poznańskiej. Posiadam zatem wykształcenie akademickie, które świetnie sprawdza się w moim zawodzie.

Jednakże, podobnie jak w przypadku kierownika projektu, wiedza informatyczna nie jest warunkiem koniecznym.

– Funkcjonowania procesów od strony systemowej zawsze można się nauczyć, ale mimo wszystko taka wiedza techniczna zdecydowanie pomaga i pozwala na aktywny udział w pracach projektowych nad nowymi rozwiązaniami – twierdzi Daniel Biechoński.

Profil i zakres obowiązków

Profesję Solution Ownera możemy traktować przede wszystkim jako właściciela odpowiedzialnego za zdefiniowanie i akceptację zakresu zmian systemowych w projekcie i za upewnienie się, iż pasuje on do strategii biznesowej. W przypadku procesów księgowych Solution Owner staje się inicjatorem zmian w takich obszarach, jak:

  • order-to-cash (OtC/O2C) – proces sprzedaży od złożenia zamówienia przez klienta do otrzymania płatności za produkt lub usługę;
  • procure-to-pay (PtP/P2P), proces zakupu towarów i usług od przygotowania zamówienia do uregulowania płatności do dostawcy;
  • oraz record-to-report (RtR/R2R), obszar, w którym specjaliści odpowiadają za szeroki zakres procesów księgowych i sprawozdawczych.

Solution Owner łączy kilka ról, a są nimi m.in. takie stanowiska, jak analityk biznesowy, kierownik projektu, konsultant oraz agent zmiany. Ze względu na specyficzny zakres obowiązków Solution Owner współpracuje również z innymi profesjonalistami.

– Są nimi Process Owner oraz Subject Matter Expert. Pierwszy z nich zarządza globalnym procesem. SME natomiast to rola podobna do Solution Ownera, gdzie nacisk jest położony na stałe ulepszanie procesu i prowadzenie związanych z tym uzgodnień z biznesem. Istotną rolę odgrywa również dział raportowania, który monitoruje m.in. ile czasu wymaga wykonanie określonej czynności w ramach procesu. Dzięki takim informacjom jesteśmy w stanie przeanalizować i wskazać obszary o największym potencjale usprawnień. Następnie Solution Owner inicjuje zmiany, które projektują architekci systemowi z pionu IT – wyjaśnia Daniel Biechoński.

Perspektywy rozwoju

W zawodzie Solution Ownera bardzo ceni się wiedzę na temat procesów biznesowych oraz znajomość trendów technologicznych. W dużych organizacjach, które starają się wdrażać najlepsze rozwiązania, eksperci reprezentujący tę profesję mają okazję wymieniać się swoimi doświadczeniami. Warto podkreślić, że przed Solution Ownerem stoi wiele kierunków rozwoju zawodowego.

– Możliwości jest naprawdę wiele ze względu na multidyscyplinarny charakter tego stanowiska. Ekspert będący inicjatorem zmian może realizować swoje ambicje zawodowe zarówno w biznesie, na stanowiskach managerskich, bądź wszędzie tam, gdzie oczekuje się zmiany i efektywniejszego wykorzystania procesów biznesowych. Nie ma zatem jednej utartej ścieżki kariery. Sądzę, że to jeden z atutów tego zawodu – mówi Daniel Biechoński.