Wybierz karierę na tym stanowisku, jeżeli...
- Interesujesz się zarządzaniem zmianą i projektami
- Posiadasz umiejętności negocjacyjne
- Jesteś osobą aktywną, lubisz podróże i poznawanie innych kultur
Wiedza, systemy i procesy operacyjne – to filary, na których opiera się każda sprawnie funkcjonująca organizacja. Wypracowanie na ich podstawie skutecznego sposobu działania i przełożenie go na praktykę to zaczątek sukcesu w świecie biznesu. By utrzymać przewagę na konkurencyjnym rynku, dynamicznie rozwijające się organizacje skupiają się przede wszystkim na tych aspektach swojej działalności, które stanowią esencję ich biznesu. Natomiast obszary niewchodzące w jej skład, ale nadal wymagające stałego zaangażowania, zostają przekazane innym podmiotom, które specjalizują się w ich realizacji.
Obecnie taki sposób działania jest rozpowszechniony na skalę globalną i w praktyce oznacza rozwój outsourcingu i offshoringu – dwóch zjawisk biznesowych, które pozwoliły przedsiębiorstwom skupić się na strategicznych aspektach swojej działalności, a pozostałe lokować w centrach usług wspólnych czy centrach BPO. Aby jednak taki podział obowiązków okazał się korzystny, kluczowym zadaniem jest umiejętne zarządzanie migracją procesów do nowej lokalizacji.
Migracja procesów to w szereg złożonych i niepowtarzalnych działań w przypadku każdej organizacji, która decyduje się na jej przeprowadzenie. Istnieje ogólny wzorzec postępowania w przypadku przenoszenia procesów do centrów BPO i SSC, jednak poszczególne organizacje wypracowują własne metodyki pozwalające im na jak najsprawniejsze dostosowanie dotychczasowych rozwiązań do nowego miejsca. Opierają się zazwyczaj na fazach działania, na które składają się:
- planowanie;
- analiza procesów;
- przygotowanie dokumentacji;
- treningi dla zespołów delivery i klienta;
- stabilizacja.
Osobą odpowiedzialną za poprawne wdrożenie założeń i stojącą na czele zespołu kierującego przenoszeniem procesów jest Transition Manager. Jego rola wykracza znacznie poza przeprowadzenie organizacji przez proces transferu wiedzy, systemów i operacji, bowiem Transition Manager dba również o wartość dodaną wynikającą z projektu.
– Każdy projekt transition zakończony sukcesem klienta to przede wszystkim dobrze zrealizowana strategia, która przekłada się na jego wyniki finansowe. Podczas projektów transition standaryzujemy przenoszone procesy, wprowadzamy nowe technologie i automatyzacje, które korzystnie wpływają na dostarczanie usług oferowanych przez naszego klienta oraz na jego wizerunek – zauważa Marcin Dacko, Transition Manager w Capgemini Polska.
Chociaż Transition Manager odpowiada za wszystkie rezultaty danego projektu, nigdy nie działa w pojedynkę. Poza byciem członkiem zespołu migracyjnego ekspert w obszarze migracji utrzymuje również kontakty z Project Managerami, dzięki którym pozyskuje niezbędne kompetencje w zakresie zarządzania projektami. Równie istotna jest współpraca z tzw. Subject Matter Expertami oraz Global Process Ownerami. Ci pierwsi specjalizują się w obsłudze procesów, druga grupa dostarcza zaś informacji na temat tego, jak dany proces powinien być przenoszony. U podstaw pracy Transition Managera leży zatem praca zespołowa.
Profil i zakres obowiązków
Zespołowy charakter pracy w dziale transition niewątpliwie wpływa na zestaw pożądanych cech.
– Posiadanie wiedzy z zakresu Project Management jest na tym stanowisku kluczowe. Dzięki właściwemu stosowaniu metodyk zarządzania projektami efektywnie realizujemy cele projektu i przygotowujemy klienta do zmiany, którą niesie ze sobą każdy proces migracji. W naszej firmie prawie każdy Project Manager posiada certyfikat PMI, PRINCE2, Agile czy Six Sigma. Staramy się stosować różne techniki, zamiast trzymać się kurczowo jakiejś modnej filozofii – wyjaśnia Marcin Dacko.
Zarządzanie projektami, ryzykiem i zmianą wpływają na różnorodność działań Transition Managera, która przekłada się także na środowisko pracy i klientów. W tym kontekście negocjacje stanowią nieodłączny element obowiązków. Kontakt z klientem wymaga ustalenia czasu trwania projektu i określenia kosztów, a wszystko to z dbałością o zachowanie dobrych relacji, tak aby żadna ze stron nie zamknęła się na możliwość przyszłej współpracy.
Ostatnim istotnym aspektem działalności Transition Managera, poniekąd związanym z negocjacyjnym charakterem pracy, jest mobilność i liczne wyjazdy służbowe.
– Nic nie zastąpi bezpośrednich kontaktów, i to mnie osobiście bardzo cieszy, bo daje możliwość ustawicznego poznawania nowych ludzi i nabywania różnorodnych doświadczeń. Dzięki pracy w Global Transition Team dużo podróżuję i poznaję nowe kultury – przyznaje Marcin Dacko.
Perspektywy rozwoju
Transition Managerowie często rozpoczynają swoją karierę jako uczestnicy procesu migracji, np. w roli młodszego księgowego. Zainteresowanie tematyką transition mogą następnie pogłębiać dzięki szkoleniom. W miarę rozwoju kariery zwykle zwiększa się skala projektów, nad którymi pracuje Transition Manager:
– Początkujący Transition Manager jest zazwyczaj odpowiedzialny za prowadzenie małych projektów migracyjnych, np. migracji kilku procesów z jednego regionu. Wraz ze zdobytym doświadczeniem zwiększa się zakres odpowiedzialności – pojawiają się multiregionalne projekty migracyjne dotyczące przenoszenia procesów do wielu centrów. Najbardziej doświadczeni Transition Managerowie wspierają również projekty sprzedażowe, co wiąże się z intensywną współpracą zarówno z wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi interesariuszami na różnych szczeblach zawodowych.
Niewykluczone, że wkrótce pracę Transition Managerów w dużym stopniu będą wspierały najnowsze technologie. Już teraz mogą oni korzystać z dobrodziejstw digitalizacji i automatyzacji, mając do dyspozycji ogromny repertuar programów, a nawet robotów, które pomagają sprostać codziennym wymaganiom.

