Financial reporting, czyli sprawozdawczość finansowa, pełni kluczową rolę w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych firm. Polecamy tekst przygotowany we współpracy z pracownikami UBS, z którego możecie dowiedzieć się, jakich umiejętności oczekuje się od kandydatów i jaka ścieżka rozwoju może czekać te osoby, które pomyślnie przejdą proces rekrutacji.
Financial reporting, czyli sprawozdawczość finansowa, pełni kluczową rolę w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych firm. Rzetelnie przygotowane raporty finansowe są skarbnicą wiedzy o organizacji i stanowią cenne źródło informacji, niezbędne do prawidłowego zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem. Nad tym, żeby zebrane dane przedstawiały szeroki i kompletny obraz finansowy, czuwają specjaliści ds. financial reporting. Ich głównym zadaniem jest przygotowywanie raportów i analiz o różnym poziomie szczegółowości, których odbiorcami mogą być zarówno analitycy innych działów, jak i osoby, które na podstawie tych raportów podejmują kluczowe decyzje w firmie.
– Nasze zespoły przygotowują raporty i analizy dla managerów banku inwestycyjnego – mówi Wojciech Jaroń, Head of Reporting & Analytics for Investment Bank w UBS. – Są to raporty pokazujące przychody, koszty i inne wskaźniki w rozbiciu na linie biznesowe, produkty, klientów czy regiony.
Praca specjalistów ds. financial reporting podlega ciągłym zmianom za sprawą nowych technologii, które szturmem wkraczają do tej branży.
– Automatyzacja i robotyka są już na porządku dziennym. Mówi się, że w ciągu najbliższych 5 lat zmiany będą większe niż w ciągu ostatnich 40, co ma duże zastosowanie w naszym obszarze. Jeszcze kilka lat temu nasza praca polegała jedynie na przygotowywaniu raportów. Obecnie liczba sprawozdań drastycznie spadła, za to mamy więcej zapytań nieregularnych o konkretne dane i obszerne analizy – mówi Wojciech Jaroń.
Nowe technologie zmieniają charakter pracy specjalistów na bardziej analityczny i doradczy oraz rysują przed nimi nowe możliwości rozwoju. Analitycy stają się ownerami, czyli właścicielami sprawozdań. Mają realny wpływ na to, jakie dane pojawiają się w raportach, co wiąże się z tym, że muszą czuwać nad poprawnością informacji, poddawać je stałej kontroli, a w razie błędów czy luk – kontaktować się z odpowiednimi osobami, dokonywać poprawek czy proponować zmiany procesów.
– Jeszcze kilka lat temu wykonywało się niewiele szczegółowych analiz przygotowywanych na potrzeby klientów (tzw. front office investment banku), teraz coraz częściej otrzymujemy takie zapytania. Stajemy się konsultantami dla investment banku i doradzamy w kwestiach dotyczących kierunku zmian. Wykorzystujemy nowoczesne narzędzia i tworzymy coraz więcej tzw. dashboardów, czyli interaktywnych raportów aktualizowanych na bieżąco, które są bardzo dobrze odbierane przez biznes – mówi Wojciech Jaroń.
Poszukiwane umiejętności
Osoby, które chciałyby rozpocząć pracę w roli reporting specialist, powinno cechować przywiązanie do szczegółów. To podstawa działania w zespołach financial reporting – zebrane dane muszą być bowiem prawdziwe i precyzyjne, nie może być mowy o żadnej pomyłce.
– Na pewno przyda się także zamiłowanie do danych i szukania rozwiązań, gdy pojawiają się problemy – mówi Wojciech Jaroń. – Równie ważny jest także zmysł analityczny. Chociaż bez tych predyspozycji człowiek sobie poradzi, to może nie czuć się do końca spełniony w swojej roli.
Kierunek studiów nie ma większego znaczenia, ale jak twierdzi ekspert – najczęściej na pracę w tym obszarze decydują się absolwenci kierunków ekonomicznych. Ze względu na postęp technologiczny – rozwój dashboardów, zaangażowanie robotów i poszukiwanie dalszych innowacyjnych sposobów na usprawnienie procesów – u kandydatów mile widziane są także rozwinięte umiejętności z zakresu IT.
Dodatkowo w UBS, ze względu na pracę w międzynarodowym środowisku, niezbędna jest zaawansowana znajomość języka angielskiego.
Ścieżki kariery
Pracownicy financial reporting mogą rozwijać się w dwóch kierunkach: IT lub finansowym i zdobywać doświadczenie oraz kwalifikacje w każdej z tych dziedzin. Bez względu na wybór ścieżki praca analityków gwarantuje doskonały rozwój w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, w którym pojawia się coraz więcej wyzwań i różnorodnych projektów.
– Przypuszczam, że zapotrzebowanie na projekty ze strony firm będzie rosło. Biznes dostrzega w analitykach spory potencjał – zarówno naszą wszechstronną wiedzę, jak i umiejętności, dlatego coraz częściej zabiega o nasze zaangażowanie – podsumowuje Wojciech Jaroń.


