Dynamiczny rozwój, strategiczne projekty i unikalne kompetencje – poznaj drugi największy zespół w CRIDO, który łączy podatki, ekonomię i analitykę w praktyce.
O zespole
Zespół Cen Transferowych w CRIDO liczy 45 osób, co czyni go drugim największym zespołem podatkowym w firmie. Jego członkami są zarówno prawnicy, doradcy podatkowi, ekonomiści, jak i specjaliści ds. wycen spółek oraz własności intelektualnej.
Osoby te aktywnie biorą udział w konsultacjach publicznych dotyczących nowych przepisów TP (transfer pricing), szkolą osoby odpowiedzialne za finanse w ramach izb i organizacji branżowych oraz uczestniczą w grupach roboczych przy Ministerstwie Finansów. Ich działalność obejmuje szeroki zakres zagadnień: polityki cen transferowych, kontrole i postępowania w zakresie TP, restrukturyzacje biznesowe, benchmarking, wyceny podatkowe, analizy rynkowe oraz outsourcing kalkulacji cen.
Drużyna przygotowuje zarówno lokalne, jak i grupowe dokumentacje cen transferowych, opracowuje uprzednie porozumienia cenowe, zarządza ryzykiem i sporządza raporty na potrzeby TP. Odpowiada również za alokację zysków do zakładów, przeglądy ryzyk podatkowych oraz ustawianie bezpiecznych rozliczeń z zakładami strefowymi.
– Jesteśmy trochę jak wyspa w podatkach – nieco dalej od przepisów, a bliżej ekonomii, controllingu, rachunkowości, analityki i wyczucia rynkowego – mówi Mateusz Jałkowski, Partner Tax Advisory Services w CRIDO.
Narzędzia
Zespół Cen Transferowych korzysta z zaawansowanych narzędzi i baz danych, takich jak: Bloomberg, LSEG Data & Analytics czy Royalty Range. Pozwalają one m.in. określić oprocentowanie pożyczek, opłaty za poręczenia, wycenić transakcje hedgingowe oraz ustalić poziom opłat licencyjnych. Analizy porównawcze wspierane są również przez bazy sprawozdań finansowych – zarówno globalną TP Catalyst, jak i krajową QTPA InfoCredit. Na podstawie danych finansowych z tych baz przygotowywane są analizy rentowności dla różnorodnych profili działalności.
CRIDO rozwija również własne narzędzia, które automatyzują i standaryzują wiele procesów. Coraz częściej zespół wspiera się także rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji.
Rozwój
Zespół stale się rozwija – zarówno liczebnie, jak i kompetencyjnie. Ścieżka kariery w CRIDO jest jasno określona.
- Osoba zaczynająca jako praktykant aktywnie wspiera zespół projektowy i u boku naszych specjalistów odkrywa, jak wygląda konsulting.
- Następnie jako konsultant w pełni angażuje się w projekty i doświadcza, jak nasza praca zmienia biznesy klientów.
- Po awansie na starszego konsultanta pomaga młodszym kolegom i koleżankom rozwijać się – zarówno w projektach, jak i jako mentor – buduje silne relacje z klientami i realnie odczuwa wpływ swojego zaangażowania na sukces projektu.
- Jako menedżer prowadzi zespół, koordynuje skomplikowane projekty i bierze na siebie najtrudniejsze wyzwania, które wymagają prawdziwego doświadczenia.
- Jako partner tworzy strategię zespołu i odpowiada za rozwój całego biznesu.
Od początku kariery dbamy, żeby każdy miał na swojej drodze rozwojowej przewodnika. Nowy pracownik na pierwsze trzy miesiące pracy dostaje buddy’ego – osobę na podobnym stanowisku, która wprowadza nie tylko w zadania, ale także w kulturę organizacji. Następnie każdy wybiera sobie mentora – osobę, która wspiera nas w kształtowaniu ścieżki rozwojowej, z większym od nas doświadczeniem zawodowym.
Projekty
Jednym z przykładów projektów realizowanych przez zespół była zmiana polityki cen transferowych dla międzynarodowego dystrybutora odzieży działającego w Polsce. Firma od lat przedstawiała się jako podmiot o rozbudowanym profilu ryzyka i zaczęła ostatnio generować straty.
– Branża odzieżowa jest niezwykle konkurencyjna. Po zagłębieniu się w szczegóły zauważyliśmy, że polski oddział miał jednak ograniczoną autonomię – decyzje dotyczące rozwoju sieci sprzedaży, cen, kalendarza promocji czy designu podejmowała centrala. Niestety, ta strategia nie przekładała się na sukces lokalny, a polska spółka ponosiła jej konsekwencje i stopniowo traciła względy konsumentów, co przekładało się na jej wyniki finansowe. Zaczęliśmy rozmawiać z klientem o zmianie sposobu kalkulacji cen w transakcji zakupu towarów handlowych od centrali. Naszym zadaniem było przekonać właściciela do zmiany modelu rozliczeń z polską spółką i zagwarantować jej stabilny poziom zyskowności. W tle było ograniczenie ryzyka doszacowania dochodu w przypadku kontroli. Tego typu negocjacje wymagają mocnych argumentów i często niełatwych decyzji biznesowych, ale ostatecznie udało się – relacjonuje Mateusz.
Warto dodać, że zespół TP CRIDO otrzymał osiem razy z rzędu tytuł „Najlepszej firmy w zakresie cen transferowych w Polsce” przyznawany w międzynarodowym konkursie International Tax Review [2016-2023].
Dlaczego warto dołączyć do zespołu
– Wielu naszych partnerów i menedżerów rozpoczynało swoją ścieżkę kariery jako praktykanci w CRIDO. Takie historie przeczą popularnemu przekonaniu, że warto często zmieniać pracę, i udowadniają, że rozwój w ramach jednej firmy może nieść ze sobą wiele korzyści. Poznaje się osoby w organizacji, buduje się swoją pozycję i relacje w zespole, umacnia więzi z klientami i kumuluje wiedzę o ich biznesach – podkreśla Mateusz.
Dzięki temu, że nasze projekty są różnorodne, praca w zespole Cen Transferowych to także szansa na poznanie od środka funkcjonowania podmiotów z różnych branż: produkcyjnej, IT, sportowej, handlowej czy gamingowej.
W naszym zespole liczy się dobra komunikacja, dlatego stawiamy na budowanie relacji także poza pracą, np. na wspólnych wypadach kajakowych. W dobrej atmosferze da się łatwiej przejść przez codzienne wyzwania projektowe.
Poszukiwani kandydaci
Nasz idealny kandydat to osoba, która nie boi się wyzwań i lubi rozwiązywać problemy, widząc w nich szansę na rozwój. Ciekawi ją świat i chce wykorzystywać swoją wiedzę, aby zmieniać go na lepsze. To ktoś, kto działa, zamiast czekać na idealne warunki. Potrafi współpracować z innymi, a jednocześnie wyrazić swoje zdanie. Jeśli pasujesz do tego opisu – na pewno odnajdziesz się w zespole CRIDO.
Strategiczna rola
Dzięki głębokiemu zrozumieniu funkcjonowania biznesów zespół TP często pełni dla klientów rolę doradczą w obszarze strategicznym – konsultuje optymalne strategie zarządzania finansowaniem w grupach kapitałowych, pomaga wydzielać pewne procesy czy linie biznesowe do odrębnych spółek, porządkując strukturę grup kapitałowych, a w przypadku spółek po fuzjach pomaga minimalizować ryzyka i uspójniać procesy biznesowe. Co więcej, coroczny obowiązek przygotowania dokumentacji cen transferowych zapewnia regularny kontakt z klientami, dzięki czemu członkowie zespołu często jako pierwsi dostrzegają problemy lub wyzwania klientów.