Dynamiczny rozwój, strategiczne projekty i unikalne kompetencje – poznaj drugi największy zespół w CRIDO, który łączy podatki, ekonomię i analitykę w praktyce.

O zespole

Zespół Cen Transferowych w CRIDO liczy 45 osób, co czyni go drugim największym zespołem podatkowym w firmie. Jego członkami są zarówno prawnicy, doradcy podatkowi, ekonomiści, jak i specjaliści ds. wycen spółek oraz własności intelektualnej.  

Osoby te aktywnie biorą udział w konsultacjach publicznych dotyczących nowych przepisów TP (transfer pricing), szkolą osoby odpowiedzialne za finanse w ramach izb i organizacji branżowych oraz uczestniczą w grupach roboczych przy Ministerstwie Finansów. Ich działalność obejmuje szeroki zakres zagadnień: polityki cen transferowych, kontrole i postępowania w zakresie TP, restrukturyzacje biznesowe, benchmarking, wyceny podatkowe, analizy rynkowe oraz outsourcing kalkulacji cen.  

Drużyna przygotowuje zarówno lokalne, jak i grupowe dokumentacje cen transferowych, opracowuje uprzednie porozumienia cenowe, zarządza ryzykiem i sporządza raporty na potrzeby TP. Odpowiada również za alokację zysków do zakładów, przeglądy ryzyk podatkowych oraz ustawianie bezpiecznych rozliczeń z zakładami strefowymi.  

– Jesteśmy trochę jak wyspa w podatkach – nieco dalej od przepisów, a bliżej ekonomii, controllingu, rachunkowości, analityki i wyczucia rynkowego – mówi Mateusz Jałkowski, Partner Tax Advisory Services w CRIDO. 

Narzędzia

Zespół Cen Transferowych korzysta z zaawansowanych narzędzi i baz danych, takich jak: Bloomberg, LSEG Data & Analytics czy Royalty Range. Pozwalają one m.in. określić oprocentowanie pożyczek, opłaty za poręczenia, wycenić transakcje hedgingowe oraz ustalić poziom opłat licencyjnych. Analizy porównawcze wspierane są również przez bazy sprawozdań finansowych – zarówno globalną TP Catalyst, jak i krajową QTPA InfoCredit. Na podstawie danych finansowych z tych baz przygotowywane są analizy rentowności dla różnorodnych profili działalności.  

CRIDO rozwija również własne narzędzia, które automatyzują i standaryzują wiele procesów. Coraz częściej zespół wspiera się także rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji. 

Rozwój

Zespół stale się rozwija – zarówno liczebnie, jak i kompetencyjnie. Ścieżka kariery w CRIDO jest jasno określona.  

  • Osoba zaczynająca jako praktykant aktywnie wspiera zespół projektowy i u boku naszych specjalistów odkrywa, jak wygląda konsulting.  
  • Następnie jako konsultant w pełni angażuje się w projekty i doświadcza, jak nasza praca zmienia biznesy klientów.  
  • Po awansie na starszego konsultanta pomaga młodszym kolegom i koleżankom rozwijać się – zarówno w projektach, jak i jako mentor – buduje silne relacje z klientami i realnie odczuwa wpływ swojego zaangażowania na sukces projektu.  
  • Jako menedżer prowadzi zespół, koordynuje skomplikowane projekty i bierze na siebie najtrudniejsze wyzwania, które wymagają prawdziwego doświadczenia.  
  • Jako partner tworzy strategię zespołu i odpowiada za rozwój całego biznesu.  

Od początku kariery dbamy, żeby każdy miał na swojej drodze rozwojowej przewodnika. Nowy pracownik na pierwsze trzy miesiące pracy dostaje buddy’ego – osobę na podobnym stanowisku, która wprowadza nie tylko w zadania, ale także w kulturę organizacji. Następnie każdy wybiera sobie mentora – osobę, która wspiera nas w kształtowaniu ścieżki rozwojowej, z większym od nas doświadczeniem zawodowym. 

Projekty

Jednym z przykładów projektów realizowanych przez zespół była zmiana polityki cen transferowych dla międzynarodowego dystrybutora odzieży działającego w Polsce. Firma od lat przedstawiała się jako podmiot o rozbudowanym profilu ryzyka i zaczęła ostatnio generować straty.  

– Branża odzieżowa jest niezwykle konkurencyjna. Po zagłębieniu się w szczegóły zauważyliśmy, że polski oddział miał jednak ograniczoną autonomię – decyzje dotyczące rozwoju sieci sprzedaży, cen, kalendarza promocji czy designu podejmowała centrala. Niestety, ta strategia nie przekładała się na sukces lokalny, a polska spółka ponosiła jej konsekwencje i stopniowo traciła względy konsumentów, co przekładało się na jej wyniki finansowe. Zaczęliśmy rozmawiać z klientem o zmianie sposobu kalkulacji cen w transakcji zakupu towarów handlowych od centrali. Naszym zadaniem było przekonać właściciela do zmiany modelu rozliczeń z polską spółką i zagwarantować jej stabilny poziom zyskowności. W tle było ograniczenie ryzyka doszacowania dochodu w przypadku kontroli. Tego typu negocjacje wymagają mocnych argumentów i często niełatwych decyzji biznesowych, ale ostatecznie udało się – relacjonuje Mateusz.  

Warto dodać, że zespół TP CRIDO otrzymał osiem razy z rzędu tytuł „Najlepszej firmy w zakresie cen transferowych w Polsce” przyznawany w międzynarodowym konkursie International Tax Review [2016-2023]. 

Dlaczego warto dołączyć do zespołu

– Wielu naszych partnerów i menedżerów rozpoczynało swoją ścieżkę kariery jako praktykanci w CRIDO. Takie historie przeczą popularnemu przekonaniu, że warto często zmieniać pracę, i udowadniają, że rozwój w ramach jednej firmy może nieść ze sobą wiele korzyści. Poznaje się osoby w organizacji, buduje się swoją pozycję i relacje w zespole, umacnia więzi z klientami i kumuluje wiedzę o ich biznesach – podkreśla Mateusz.  

Dzięki temu, że nasze projekty są różnorodne, praca w zespole Cen Transferowych to także szansa na poznanie od środka funkcjonowania podmiotów z różnych branż: produkcyjnej, IT, sportowej, handlowej czy gamingowej.  

W naszym zespole liczy się dobra komunikacja, dlatego stawiamy na budowanie relacji także poza pracą, np. na wspólnych wypadach kajakowych. W dobrej atmosferze da się łatwiej przejść przez codzienne wyzwania projektowe. 

Poszukiwani kandydaci

Nasz idealny kandydat to osoba, która nie boi się wyzwań i lubi rozwiązywać problemy, widząc w nich szansę na rozwój. Ciekawi ją świat i chce wykorzystywać swoją wiedzę, aby zmieniać go na lepsze. To ktoś, kto działa, zamiast czekać na idealne warunki. Potrafi współpracować z innymi, a jednocześnie wyrazić swoje zdanie. Jeśli pasujesz do tego opisu – na pewno odnajdziesz się w zespole CRIDO. 

Strategiczna rola

Dzięki głębokiemu zrozumieniu funkcjonowania biznesów zespół TP często pełni dla klientów rolę doradczą w obszarze strategicznym – konsultuje optymalne strategie zarządzania finansowaniem w grupach kapitałowych, pomaga wydzielać pewne procesy czy linie biznesowe do odrębnych spółek, porządkując strukturę grup kapitałowych, a w przypadku spółek po fuzjach pomaga minimalizować ryzyka i uspójniać procesy biznesowe. Co więcej, coroczny obowiązek przygotowania dokumentacji cen transferowych zapewnia regularny kontakt z klientami, dzięki czemu członkowie zespołu często jako pierwsi dostrzegają problemy lub wyzwania klientów. 

Zespół Cen Transferowych w CRIDO

Zespół Cen Transferowych w CRIDO
Mateusz Jałkowski, Partner 

Mateusz Jałkowski, Partner 

Mateusz jest partnerem w zespole Cen Transferowych w CRIDO. Na co dzień prowadzi projekty, buduje relacje z klientami i organizuje pracę zespołu. Łączy różne obszary biznesowe. Jego supermoc? Widzi całość tam, gdzie inni widzą fragmenty – i przekuwa to w działania. Jeżeli akurat nie zajmuje się cenami transferowymi, to najpewniej nabija kilometry na Stravie. 
Adam Zbroiński, Senior Manager 

Adam Zbroiński, Senior Manager 

Starszy menedżer odpowiedzialny za postępowania i procedury w cenach transferowych. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy w administracji publicznej, uczestniczy w procesach legislacyjnych i dba o rozwój merytoryczny członków zespołu. Na co dzień współpracuje bezpośrednio z organami podatkowymi – przykładowo pomaga klientom zawierać uprzednie porozumienia cenowe i wspiera ich w toku kontroli / postępowań podatkowych. 
Sebastian Deoniziak, Manager

Sebastian Deoniziak, Manager

Ekonomista, menedżer odpowiedzialny za wycenę transakcji finansowych. Posiada rozległą wiedzę o rynkach finansowych, doskonale zna możliwości techniczne baz danych Bloomberg i LSEG Data & Analytics. W jego drużynie kluczową rolę odgrywają umiejętności analityczne. 
Kamila Niemirycz, Manager

Kamila Niemirycz, Manager

Managerka z 8-letnim doświadczeniem w cenach transferowych i podatkach. Realizuje kompleksowe projekty doradcze i compliance w szczególności dla branży Energy. Doradca podatkowy oraz aplikant adwokacki. Aktualnie rozwija swoje kompetencje z rachunkowości oraz z zakresu umiejętności miękkich. Indywidualistka, która lubi pytać, by wiedzieć więcej.
Katarzyna Świda, Manager 

Katarzyna Świda, Manager 

Managerka z 8-letnim doświadczeniem w obszarze cen transferowych. Na co dzień wspiera firmy m.in. w przygotowaniu dokumentacji cen transferowych, analiz porównawczych, raportowaniu oraz opracowywaniu polityk TP. Specjalizuje się w szczególności w kompleksowym doradztwie dla klientów z branży farmaceutycznej i nieruchomościowej. Wierzy, że dobra atmosfera to nie dodatek, lecz fundament efektywnej współpracy – także w momentach największego natężenia pracy. Dokładność, umiejętność zachowania spokoju w trudnych sytuacjach oraz witanie poniedziałku z uśmiechem na twarzy to zdecydowanie jej supermoce. 
Redakcja KarierawFinansach.pl

Autor: Redakcja KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.